Bij Selfridges kunnen consumenten nu ook kledij huren, laten herstellen of tweedehands kopen: de Britse warenhuisketen ziet dat de coronapandemie het koopgedrag voorgoed verandert en lanceert een ambitieus duurzaamheidsproject.
Experimenteren
‘Project Earth’, zo heet het nieuwe vijfjarenplan waarmee Selfridges aantrekkelijker wil worden voor jongere consumenten, die ethische en ecologische principes zwaarder laten doorwegen in hun aankoopkeuzes. Het programma gaat van start met een reeks testprojecten en experimenten, waarmee de warenhuisketen in samenwerking met een 300-tal merken wil nagaan hoe ze bepaalde retailmodellen kan heruitvinden.
Zo zal de retailer het gebruik van duurzame materialen promoten, zoals biokatoen of nylon gemaakt van oceaanafval. Tegen 2025 wil Selfridges zelfs enkel nog ingrediënten en materialen gebruiken uit duurzame bronnen. Alle plastic verpakkingen zullen binnen die termijn recycleerbaar, herbruikbaar of composteerbaar zijn. In de vestiging op Oxford Street teelt de retailer vanaf nu z’n eigen bladgroenten en verse kruiden in samenwerking met het Duitse Infarm: zo’n instore serre verbruikt 95% minder water, 90% minder transport en 75% minder meststoffen dan traditionele landbouw. Op het tweedehandsplatform Resellfridges kunnen shoppers ‘vintage’ kledij kopen en hun eigen spullen te koop aanbieden in ruil voor waardebons. Samen met specialist Hurr Collective lanceert het warenhuis bovendien een verhuurdienst waar je stukken kan huren voor vier tot twintig dagen.
Transparant zakendoen
De uitbraak van het coronavirus heeft de vraag naar duurzaamheid in een stroomversnelling gebracht, zegt directeur Anne Pitcher: “Ik denk dat de pandemie ieders denken voorgoed heeft veranderd“. Daarbij ziet ze een evolutie die verder gaat dan de simpele verschuiving van offline naar online winkelen: “Consumenten zullen winkelen bij bedrijven die ze vertrouwen, bedrijven die ervoor kiezen om het juiste te doen in plaats van geld te verdienen, en bedrijven die transparant zijn in de manier waarop ze zaken doen.”
Selfridges is niet de enige retailer die muziek ziet in de groeiende markt van verhuur en tweedehands: collega John Lewis heeft recent een verhuurdienst voor meubilair gelanceerd en opent een marktplaats voor tweedehandsproducten. Een gelijkaardig initiatief zagen we eerder ook al bij Ikea. Ook H&M test het potentieel van een verhuur- en hersteldienst, in een pilootwinkel in Stockholm.