Virtuele concerten, digitale sneakers, augmented reality toepassingen: voor generatie Alpha vloeien de fysieke en de online wereld vanzelfsprekend door elkaar. De impact voor retail is niet te onderschatten, zegt Maarten Leyts, auteur van ‘Generation Alpha in Beta’. Bent u voorbereid?
Gigantische impact
Geen enkele generatie zal zo’n impact hebben op onze samenleving als generatie Alpha, de generatie geboren tussen 2010 en 2025. Dat wordt nog fel onderschat, zegt Maarten Leyts, CEO van Trendwolves, het trend – en marketingbureau dat zich al 15 jaar specialiseert in jongerencultuur. Zijn boek ‘Generation Alpha in Beta’ verschijnt binnenkort bij Lannoo Campus.
“Van de 8,5 miljard mensen die de aarde tegen 2030 zullen bewonen, zullen er 2 miljard alpha’s zijn. Dat is gigantisch.” Het is een generatie die voor grote uitdagingen staat in een verouderende samenleving: “Ze zullen veel van die lasten op hun schouders krijgen, wat ook betekent dat ze langer thuis zullen wonen, later trouwen en later kinderen hebben. Diversiteit is voor deze generatie vanzelfsprekend: ze leven in een multiculturele samenleving, vaak in nieuw samengestelde gezinnen.”
Virtuele speelplaatsen
Maar vooral hun vertrouwdheid met digitale technologie is een gamechanger. “Toen Apple in 2010 de iPad op de markt bracht, zagen veel ouders dat als een educatieve tool voor de kinderen. Sindsdien gaan elke seconde twee kinderen voor de eerste keer online. 40% van de nieuwe internetpopulatie zijn kinderen. Corona heeft dat versterkt: kinderen trokken naar online speelplaatsen als Minecraft, Adopt Me of Roblox, waar ze elkaar virtueel konden ontmoeten.”
Het metaversum, de virtuele wereld die Mark Zuckerberg ons voorspiegelt, is in de hoofden van deze generatie eigenlijk al realiteit. “Tieners spreken af in gameomgevingen zoals Fortnite, waar ze bijvoorbeeld een exclusief optredens van Lil Nas X konden meepikken. Op een platform als Ready Player Me maken ze 3D-avatars, op Decentraland kopen ze digitale assets. We mogen ons stilaan gaan opmaken voor de digitale kleerkast dus, naast onze eigen kleerkast. In de ‘sneakerverse’, worden augmented reality sneakers aangeboden die je enkel in die virtuele wereld kan dragen. Merken als Gucci en RTFCT spelen daar al op in.”
Nu al op inzetten
De generatie kinderen groeide op met e-commerce: dat eten, speelgoed, kledij en schoenen thuis geleverd worden, is voor hen de normaalste zaak ter wereld. Alpha wordt ook een zeer ondernemende generatie: deze kinderen zijn nu al continu bezig met ruilen, kopen, sparen… en betalen daarbij met tokens, die je kan vergelijken met cryptomunten. Creativiteit blijft een belangrijke rol spelen in jongerencultuur maar is nu ook technologie gedreven: jongeren willen zich met hun avatar onderscheiden, een unieke identiteit vormen. Binnen de verschillende netwerken zie je dat jongeren grote inspanningen doen om hun avatar te onderscheiden. “Voor deze generatie wordt de wereld pas écht fygitaal: online en offline vloeien door elkaar.”
En die toekomst is niet meer zo veraf: “Binnen zeven à acht jaar: dat is niks. Je moet daar nu op inzetten. Een belangrijk deel van de markt wordt child-driven.”
Gamechangers
Over de impact van generatie Alpha op de retailwereld komt Maarten Leyts meer vertellen in het voorprogramma ‘Gamechangers’ op de RetailDetail Night. Het eindejaarsevent voor de retailsector vindt plaats op 25 november in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen.
’s Middags zijn er thematische voorprogramma’s, ’s avonds is er een plenair programma met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, keynotes door INNO en Albert Heijn, gevolgd door een walking dinner met volop netwerkmogelijkheden. Via deze link vind je meer details over het programma en kan je tickets bestellen voor dit niet te missen event.