RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe vier retailers strijden om werelddominantie

icon
Algemeen22 november, 2016

Om de enorme Chinese markt te veroveren, rekent Walmart op een strategisch partnership met JD.com, terwijl Amazon zijn toevlucht zoekt bij Alibaba. Een echte titanenstrijd is losgebroken, en niet alleen in China. 

Snelle groei

E-commerce en mobiele betalingen groeien nergens ter wereld zo snel als in China: een bijzonder interessante, maar ook heel moeilijke markt. De grote retailgroepen kijken er met veel belangstelling naar, maar ze krijgen er slechts moeizaam een stevige voet aan de grond. Dat ondervond ook Walmart, al sinds 1996 in China aanwezig onder de banners Walmart en Sam’s Club. Online opende Walmart China www.samsclub.cn, lanceerde het een ‘Walmart To Go’ app (inclusief mobiele betaalfunctie) en nam het de lokale e-commerce speler Yihaodian over. 

 

Mooi, maar onvoldoende voor CEO Doug McMillon, die stelt dat Walmart absoluut moet slagen in een markt waar de komende vijf jaar zo’n 25% van de globale retailgroei vandaan zal komen. Hij zag snel in dat Yihaodian met een marktaandeel van 1,3% niet op kan tegen de 23% van JD.com of de 58% van Alibaba. 

 

Strategische participatie

Om zijn impact op de enorme Chinese markt te vergroten, heeft Walmart daarom besloten om zijn aandelen Yihaodian te ruilen voor een strategische participatie in JD.com, de grootste rivaal van Alibaba en een van de snelst groeiende B2C e-commerce bedrijven in China. De onderneming groeit met zo’n 40% per jaar en stevent af op een omzet van 35 miljard euro tegen het einde van dit jaar. 

 

De minderheidsparticipatie werd vorige maand nog opgetrokken van 5,9% naar 10,8%: zo werd Walmart de derde grootste aandeelhouder van JD.com, na oprichter Richard Liu en Tencent (zeg maar de Chinese tegenhanger van Facebook, met een indrukwekkende beurskapitalisatie van bijna 260 miljard dollar).

 

Walmart en JD.com werken momenteel in China samen aan drie interessante projecten: ten eerste heeft Walmart een exclusieve Sam’s Club geopend op het krachtige online platform van JD.com, waardoor consumenten bijna overal in China nu de producten van Sam’s Club kunnen bestellen en ze vaak al dezelfde dag of de dag daarop thuis ontvangen. Zo krijgt Walmart toegang tot een enorme onontgonnen markt. Daarbovenop zal Sam’s Club nog minstens twintig bijkomende fysieke winkels openen in China, tegen 2019. 

 

Voeding online

Een tweede project betreft de opening van de Walmart Global Imports Store op het JD Worldwide platform. Hier kunnen Chinese consumenten rechtstreeks in de Verenigde Staten, Japan en het Verenigd Koninkrijk producten van Walmart bestellen en thuis geleverd te krijgen via het logistieke netwerk van JD.com.

 

Ten derde is er een samenwerking met New Dada, een lowcost bezorgdienst naar het voorbeeld van Uber en InstaCart. New Dada is het resultaat van een joint venture tussen JD Daojia (de online supermarkt van JD.com) en logistiek dienstverlener Dada. In meer dan 20 Chinese Walmartwinkels kunnen consumenten (verse) voeding online bestellen en binnen de twee uur aan huis laten leveren. Dat is geen fait divers: al meer dan 50% van de Chinese consumenten heeft online voeding gekocht, tegenover slechts 10% in de VS. De ruime ervaring van JD.com met de distributie van verse voeding betekent een competitief voordeel tegenover Alibaba. Misschien is dat één van de redenen waarom Alibaba nu ook een Chinese supermarktketen overneemt? Het wordt een boeiend gevecht. 

 

India en Europa in het vizier

Het is interessant om de initiatieven van Walmart in China te bekijken in het licht van de wereldwijde concurrentie tussen een handvol grote retailgroepen, die niets minder dan werelddominantie nastreven. Amazon kan immers niet achterblijven: de grote Amerikaanse concurrent van Walmart geraakt op eigen kracht evenmin verder dan anderhalf procent marktaandeel in China. Een eerste stap om daaraan te verhelpen is een Amazon webshop op Tmall, de marktplaats van Alibaba. Voorlopig met beperkte impact.

 

China is niet het enige slagveld waarop de grote retailgroepen strijd leveren: wat te denken van India, dat eerder dit jaar de deur verder opende voor buitenlandse e-commerce-investeerders? Walmart is in gesprek met Flipkart, de grootste e-commercespeler in India, terwijl ook Amazon en Alibaba hier de messen slijpen.

 

Dezelfde giganten kijken intussen ook steeds nadrukkelijker naar Europa. Walmart heeft een pied à terre in het VK, Amazon pakt naast het VK onder andere Duitsland en Frankrijk aan, Alibaba opende verschillende Europese kantoren, waaronder eentje voor de Benelux. Worden de Europese retailers binnenkort onder de voet gelopen? Fasten your seatbelts…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN