Op 7 juni vond de officiële opening plaats van Home of Retail, het nieuwe kennisplatform van RetailDetail. Hier vind je de eerste beelden van een goed gevulde dag met rondleidingen, workshops, seminars en een feestelijke receptie.
Het winkelen van morgen
Home of Retail is een uniek co-creatieplatform dat retailers, fabrikanten en toeleveranciers samenbrengt om te bouwen aan het winkelen van morgen. Meer dan ooit immers hebben winkelbedrijven nood aan ondersteuning in een wereld die razendsnel verandert. Antwerps Schepen Koen Kennis, die het kenniscentrum officieel opende, toonde zich verheugd dat Home of Retail zich vestigt in de toonaangevende winkelstad die Antwerpen is.
De blikvanger van Home of Retail is de 1200 vierkante meter grote belevingsruimte anyVille waar bezoekers met alle zintuigen beleven hoe consumenten in de nabije toekomst zullen shoppen. Het parcours start in een futuristisch appartement met intelligente apparatuur zoals de Amazon Home voice assistant en de slimme koelkast van Samsung. In de winkelstraat met pop-ups ontdek je de kapper en de koffieshop van de toekomst, en zelfs een heuse virtual reality store. Een fullbodyscan meet perfect je kledijmaten. In de department store kan je kennismaken met uiteenlopende toepassingen: robots, interactieve spiegels, 3D-printers, analysetools die winkelgedrag in kaart brengen…
Concurrentiepositie versterken
Maar Home of Retail is meer dan een bezoekerscentrum. Het project doet aan onderzoek, publiceert white papers, en vertaalt die kennis en ervaring ook naar de praktijk in expertgroepen en workshops met geaccrediteerde consultants. Het concept wordt mede aangestuurd door de vzw ‘Future of Shopping‘ waarin retailers zelf aan het stuur zitten om samen hun uitdagingen en vraagstukken aan te pakken. Voorzitter van deze vzw is Erwin Van Osta, CEO van doe-het-zelfketen Hubo.
“We verenigen retailers, partners, scale-ups, universiteiten, experten, verenigingen, steden en gemeenten om in co-creatie aan de toekomst te werken zodat ze hun concurrentiepositie kunnen versterken”, zegt medeoprichter Jorg Snoeck van RetailDetail. De timing is perfect, nu er na de e-commerceboom een nieuwe golf van digitalisering zit aan te komen met artificiële intelligentie, robotisering, IoT, augmented en virtual reality. Deze trein mogen retailers in geen geval missen.