Overnamekandidaten staan in de rij voor de noodlijdende Duitse warenhuisketen Galeria, die ook eigenaar is van Inno. Dat beweert CEO Olivier Van den Bossche, maar retailexperten zijn erg sceptisch.
“Positieve gesprekken”
Afgelopen dinsdag vroeg Galeria – al voor de derde keer in vier jaar tijd – bescherming tegen schuldeisers. De warenhuisgroep wil af van zijn huidige eigenaar, de Oostenrijkse vastgoedgroep Signa, omdat die zijn financiële verplichtingen niet meer kan nakomen. Bovendien zou de vastgoedeigenaar te hoge huurprijzen vragen. Via een faillissementsprocedure wil de retailer doorstarten met een nieuwe eigenaar. De Belgische CEO Olivier Van den Bossche – voormalig topman van Inno – klinkt vastberaden.
“Ik ben zeer optimistisch dat we snel een nieuwe aandeelhouder kunnen vinden. De kansen zijn groot. De eerste gesprekken met potentiële investeerders waren positief. Er is al een hele rij van ernstig geïnteresseerden”, zegt hij in een interview met het magazine Handelsblatt. Hij benadrukt dat Galeria een sterke kerstperiode achter de rug heeft en acht de kans groot dat de keten al in het lopende boekjaar operationeel rendabel kan worden. De tijd dringt wel: de beschermingsprocedure loopt maar drie maanden.
“Zakenmodel niet langer houdbaar”
Volgens het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung gaan retailexperts er daarentegen van uit dat er geen investeerder gevonden zal worden om de hele warenhuisgroep over te nemen. “Het derde faillissement zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot het einde van Galeria Karstadt Kaufhof”, zegt Johannes Berentzen van handelsadviesbureau BBE. Hij ziet hooguit een toekomst voor een twintigtal filialen, die interessant kunnen zijn voor concurrenten als Breuninger, de Thaise Central Group (de mede-eigenaar van Selfridges en De Bijenkorf) of strategische investeerders.
Ook Jörg Funder van de universiteit van Worms verwacht dat individuele locaties door een derde partij zullen worden voortgezet in een compleet veranderd bedrijfsmodel: “Op een gegeven moment moet je erkennen dat het zakenmodel niet langer houdbaar is.” Volgens de experts kan Galeria, met een te groot assortiment voor een te brede doelgroep, niet op tegen online marktplaatsen als Amazon, die goedkoper en makkelijker zijn voor klanten. Momenteel heeft Galeria nog 92 vestigingen en 15.000 medewerkers in Duitsland. Over het lot van de Belgische dochter Inno, die sinds het najaar te koop staat, is er geen nieuws.