In volle coronacrisis moeten retailers meer dan ooit op zoek naar hun kern: waar sta je voor en hoe krijg je alle medewerkers mee in je verhaal? Essentieel is een goede match tussen de bedrijfscultuur en de mensen, zegt transformatie-expert Carita Sutherland.
Ondernemen vanuit betekenis
De coronapandemie heeft flink wat bedrijven door elkaar geschud. Ze moesten de afgelopen maanden ad hoc reageren op een ongeziene crisis en verloren daardoor mogelijk hun kern wat uit het oog: ze zagen niet alleen de omzet wegzakken maar misschien ook de betrokkenheid, de passie en zingeving. “In een nieuwe wereld dienen we te ondernemen vanuit betekenis,” stelt businesscoach Carita Sutherland: “Waar sta je werkelijk voor als bedrijf? Welke koers moet je varen? Wie gaat jouw klant worden? Hoe maak je de transformatie en hoe krijg je iedereen mee?”
Zij begeleidt transformatieprocessen bij zowel grotere als kleine bedrijven. Op de klantenlijst staan bekende retailers als La Bottega, Xandres, Zara, Decorette en Fashion Point. Dat is geen toeval: Carita heeft zelf een achtergrond in de retail. “Ik kom uit de praktijk, ik heb een zevental modewinkels gehad, die ik na drieëntwintig jaar verkocht heb, omdat ik m’n passie kwijt was. Na zelfonderzoek kwam ik erachter dat ikzelf het probleem was. Vanuit die ervaring besloot ik om anderen te gaan ondersteunen. Dat doe ik nu al zo’n twintig jaar.”
Eerst naar jezelf kijken
Carita Sutherland maakt in haar aanpak onder andere gebruik van het enneagrammodel om vanuit negen verschillende persoonlijkheidstypes ook negen bedrijfsculturen en negen klanttypes te beschrijven. “Het is een hulpmiddel om er achter te komen wat je kern-bedrijfsidentiteit is. Ik begrijp wel dat human resource managers, ondernemers en CEO’s zoveel modellen aangeboden krijgen, dat het soms tot wat scepticisme kan leiden. Essentieel is dat ik je help om grip te krijgen op je bedrijfscultuur.”
En die is van vitaal belang: “Vanuit mijn ervaring in werving en selectie kwam ik er achter dat de bedrijfscultuur heel belangrijk is: wie ben je als bedrijf, wie zijn je klanten, welk type medewerkers hoort daarbij? Sommige mensen zitten niet op de juiste plek, matchen niet met de bedrijfscultuur. Bepaalde karakters krijgen dan eerder een burn-out.” Een grote verantwoordelijkheid ligt bij het management: “Als je een bedrijf wil leiden, moet je eerst naar jezelf kijken. Hoe zit je in elkaar als karakter en hoe ga je met de ander om? Retailers hebben soms de neiging om eerst te kijken naar de medewerkers op de vloer: die moeten veranderen. Maar dat lukt niet zomaar. We trainen liefst eerst het managementteam en dan pas de medewerkers.”
Hoe je als retailer en als manager terug naar de kern kan gaan om tot wezenlijke verandering te komen? Daarover vertelt Carita Sutherland meer op de tweede editie van het RetailDetail People Congress, dat plaatsvindt op donderdag 24 september. Ook onder andere CEO Lieven Vanlommel van Foodmaker, talentmanager Jonathan Cops van Carrefour en human resources manager Charlotte Meiresonne van Accent Jobs nemen daar het woord. Het is een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!