(Publireportage) Wie af en toe online koopt, heeft het vast al meegemaakt: op het allerlaatste moment, net wanneer je wil betalen, loopt er nog iets fout. Of het nu een verbindingsprobleem of een niet-compatibel betalingssysteem is, frustrerend is het in ieder geval. Ook voor de retailer, op wie dergelijke autorisatieproblemen een grote impact hebben.
Een gedeelde frustratie
Lage autorisatiepercentages – het percentage succesvol goedgekeurde transacties en betalingen – zijn een van de grootste zorgen van retailers. Nog te veel digitale betalingen mislukken, wat erg jammer is aangezien de klant net van plan was om tot een aankoop over te gaan. Het is dan ook een uitdaging waarmee retailers rekening moeten houden wanneer ze hun betalingsstrategie opstellen.
Waar een behulpzame winkelmedewerker dan vliegensvlug een andere betaalmethode kan voorstellen, is het ten opzichte van een fysieke omgeving bij een mislukte onlinetransactie veel moeilijker om het momentum toch vast te houden. Consumenten haken sneller af en het digitale winkelkarretje blijft verweesd achter.
Waarom ketsen onlinebetalingen af?
Maar liefst 57% van de retailers met een omzet van meer dan 10 miljoen euro heeft last van betalingen die mislukken. Ook in België voelt de helft van de retailers de negatieve gevolgen op hun business, zo blijkt uit een onderzoek onder 1.503 retailers in vijf Europese landen (België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden) in opdracht van PayPal. Mislukte betalingen komen dus vaker voor en hebben een grotere impact dan je op het eerste zicht zou denken.
Lage autorisatiepercentages kunnen echter veel oorzaken hebben, variërend van verwerkingsproblemen met de bank van de verkoper of de klant, tot compatibiliteitsproblemen met betaalmethoden van klanten. Heeft de klant bijvoorbeeld geen kredietkaart maar is dat de enige geboden optie? Of wil iemand met een buitenlandse betaalkaart betalen, maar wordt die kaart niet herkend? Andere factoren zijn technische backend-problemen, verouderde kaartgegevens en de alomtegenwoordige dreiging van frauduleuze transacties.
Betere betaalmogelijkheden, meer betalingen
Hoe kunnen retailers voorkomen dat transacties afketsen? Efficiënte en voor de klant juiste betaalmogelijkheden bieden, verbetert ook het autorisatieproces, merken de respondenten. In elk land hebben consumenten waarschijnlijk zowel een favoriete lokale betaalmethode als wereldwijd vertrouwde betaalmethoden. Retailers moeten beide soorten aanbieden om de kans te vergroten dat consumenten de transactie voltooien.
Ongeveer 34% van de ondervraagde bedrijven is daarom van plan om hun betalingssystemen aan te pakken en zo de autorisatiegraad in de komende 12 maanden te verhogen. Met behulp van betalingssystemen kan je het autorisatieproces namelijk op verschillende manieren verbeteren:
- Klanten een naadloze en intuïtieve betaalervaring bieden.
- Geweigerde kaarten direct signaleren om onderbrekingen tot een minimum te beperken.
- Verschillende betaalopties aanbieden om tegemoet te komen aan de verschillende voorkeuren van consumenten.
- Fraudebeveiligingsmaatregelen implementeren die een balans vinden tussen effectiviteit en gebruikerservaring.
Verhoog de slaagkansen van je transacties
Een mislukte betaling is net zo frustrerend voor de klant als voor de retailer. Voor hoge autorisatiepercentages is het dus essentieel dat winkeliers hun betalingsmogelijkheden optimaliseren. Door de juiste betalingsprovider te kiezen om het autorisatieproces te stroomlijnen, kunnen bedrijven de slaagkansen van transacties verhogen en hun digitale betalingsinfrastructuur versterken tegen operationele storingen.
Met twintig jaar ervaring in betalingsverwerking voor wereldwijde klanten, heeft PayPal waardevolle inzichten opgedaan in het voortdurend stroomlijnen en verbeteren van autorisatieprocessen. De betaalprovider past deze data-inzichten toe om de processen van zakelijke klanten te optimaliseren, en helpt bedrijven zo hoge goedkeuringspercentages, meer omzet en een verbeterde klantervaring te bereiken.
Meer weten over hoe je de juiste betaalstrategie kiest om je bedrijf te laten groeien? Lees dan het nieuwste Payments Infrastructure Report van PayPal, gebaseerd op onderzoek bij bedrijven in België, Nederland, Ierland, Zweden en Denemarken.
Alle gegevens zijn afkomstig uit het Payments Infrastructure Report 2024 van PayPal en onderzoek gebaseerd op de resultaten van een enquête onder 1.503 handelaars met een omzet van meer dan 10 miljoen euro, in België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden (minimaal 300 retailers per land). De enquête werd uitgevoerd tussen 12 december 2023 en 27 december 2023 door Censuswide.