(Publireportage) 80% van de retailers vindt een vlot betalingssysteem van groot belang voor hun groeistrategie. Klanten verwachten met hun lokale betaalmethodes te kunnen afrekenen en tegelijkertijd moeten retailers zich beter wapenen tegen fraude. Hoe kan een retailer dit het beste aanpakken? PayPal geeft vier tips.
1) Ken je kassa, ken je klant
In de huidige snel veranderende retailomgeving zijn digitale betalingen een essentieel onderdeel geworden van groei en operationele efficiëntie, of dat nu in e-commerce of de fysieke winkel is. Digitale betalingen vereenvoudigen de zaak niet alleen voor de retailer, maar ook voor de klant – die soepel en efficiënt wil kunnen afrekenen.
Uit een recent onderzoek van PayPal onder retailers in vijf Europese landen blijkt dat 79% van de retailers betalingsverwerking als belangrijk of zelfs zeer belangrijk beschouwt voor hun groeistrategie. In België ligt dit percentage zelfs op 83%. Mee blijven met innovaties zoals crypto en digitale wallets is het belangrijkste argument, maar rapportage en transactiedata volgen op de voet en zijn dé prioriteit voor 35%.
Betaalverkeer biedt immers bijzonder waardevolle data: heel wat bedrijven willen hun betaalmogelijkheden versterken om inzicht te krijgen in hun klanten. Ruim 28% van de Belgische retailers wil zijn betaalplatform gebruiken om klantenvoorkeuren beter te leren kennen.
2) Verwelkom lokale betaalgewoontes
Bedrijven benadrukken de noodzaak om lokale betalingsmethoden aan te bieden en betalingsplatforms te integreren met andere aanbieders om een naadloze klantervaring te bieden. Zeker om internationaal uit te kunnen breiden, merken retailers hoe cruciaal lokale betaalmethodes zijn.
Cross-bordergroei faciliteren is zelfs de belangrijkste doelstelling voor retailers in België. Internationaal vindt 79% van de bedrijven het belangrijk om consumenten lokale betaalmethoden aan te bieden; in België is dat bijna 85%. Zo’n 80% vindt het ook belangrijk om een betaalplatform te hebben waar ze andere betaalproviders op kunnen integreren.
Het PayPal-platform accepteert niet alleen PayPal-betalingen, maar ook debet- en creditcards, digitale portemonnees, termijnbetalingen (in bepaalde landen) en verschillende plaatselijke betaalmethoden. Hiermee kunnen winkeliers tegemoetkomen aan de lokale betaalwensen van consumenten.
3) Beveilig tegen fraude
Hoewel digitale betalingen veel voordelen bieden, zijn er ook uitdagingen, zoals cybersecurity en fraude. Eén op vijf retailers identificeert cybersecurity als hun grootste zorg. Fraude neemt immers toe: 83% van de retailers meldt een toename van fraudepogingen in hun e-commerceactiviteiten. In België loopt dat zelfs op tot bijna 85%.
Om deze bedreigingen aan te pakken, geven bedrijven prioriteit aan robuuste fraude- en risicobeheerstrategieën. Belangrijke maatregelen zijn onder meer geavanceerde fraudebescherming en naleving van regelgeving. Precies om fraude te helpen voorkomen en risico’s te verminderen, maken de aanpasbare oplossingen PayPal bovendien gebruik van machineleren, geautomatiseerde besluitvorming en tientallen jaren aan datagestuurde inzichten.
4) Stem de betaalstrategie af op je bedrijfsdoelen
In essentie wordt een effectieve verwerking van betalingen van cruciaal belang om als retailer succesvol de vele uitdagingen aan te gaan, operationele stabiliteit te garanderen en duurzame groei te bevorderen in een steeds meer gedigitaliseerde markt. Een end-to-end betaaloplossing doet namelijk veel meer dan alleen klanten laten afrekenen.
Een uitstekende klantervaring vereist een sterk back-endsysteem dat is afgestemd op de behoeften van het bedrijf. De betalingsverwerkingsoplossingen van PayPal kunnen uw bedrijf daarbij helpen. Dankzij een krachtige back-end kan uw bedrijf de activiteiten stroomlijnen en toegang krijgen tot alle data-inzichten op één plek.
Meer weten over hoe je de juiste betaalstrategie kiest om je bedrijf te laten groeien? Lees dan het nieuwste Payments Infrastructure Report van PayPal, gebaseerd op onderzoek bij bedrijven in België, Nederland, Ierland, Zweden en Denemarken.
Alle gegevens in dit artikel zijn afkomstig uit het Payments Infrastructure Report 2024 van PayPal en onderzoek gebaseerd op de resultaten van een enquête onder 1.503 handelaars met een omzet van meer dan 10 miljoen euro, in België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden (minimaal 300 retailers per land). De enquête werd uitgevoerd tussen 12 december 2023 en 27 december 2023 door Censuswide.