De Bijenkorf, Selfridges en Rinascente: allemaal zijn ze in handen van een Thais familiebedrijf. Hoe slaagde Central Retail erin de Thaise retailmogol te worden, met een imperium dat van Vietnam tot in het Verenigd Koninkrijk reikt?
De brokken lijmen
Wat in 1947 begon als een stoffenwinkel in de Chinatown van Bangkok, is vandaag het belangrijkste retailconglomeraat van Thailand. In het nochtans sterk concurrentiële winkellandschap van Zuidoost-Azië heeft Central Retail Corporation (CRC) zich als leider kunnen opwerpen, vooral dankzij een erg uitgebreide portefeuille. CRC opende het eerste warenhuis van Thailand in 1956, nu heeft de groep liefst 647 warenhuizen en speciaalzaken, 357 merkboetieks, 763 super- en hypermarkten en 98 (para)farmacieën.
Van Thailands grootste supermarktketen Tops tot Londens toonaangevende luxewarenhuis Selfridges: door haar gediversifieerde aanwezigheid kan CRC bij uiteenlopende doelgroepen marktaandeel veroveren. Zodanig zelfs dat de Thai nu de brokken mogen/moeten lijmen na de val van René Benko: zowel Selfridges, De Bijenkorf als KaDeWe zoeken hun redding bij Central.
Retailigence
De ambitie? Nummer één in Azië worden en marktleider in Italië blijven. Daarvoor gebruikt CRC data- en retailintelligentie (‘retailigence’ noemt de groep het) als kompas. Ondanks het grote bereik stemt de holding zijn aanbod immers af op de lokale voorkeuren en diverse doelgroepen, door volop gebruik te maken van consumenteninzichten. ‘Hypergepersonaliseerde’ ervaringen zijn volgens CRC “het nieuwe consumentenparadigma”, uitgebreide data-ecosystemen “de volgende generatie van omnichannel”.
Hoe dat in de praktijk gebeurt? Het allesomvattende getrouwheidsprogramma ‘The 1’ is een belangrijke (en veelzeggende) pijler. Of je nu eten koopt bij gourmetmarkt Tops Food Hall in Bangkok of shopt bij KaDeWe in Berlijn, leden krijgen wereldwijd punten, korting en exclusieve voordelen. Voor klanten die veel geld uitgeven, is er zelfs The 1 Ultimate, met onder meer persoonlijke conciërge-assistentie en uitnodigingen voor VIP-evenementen. Leuk voor klanten, maar voor CRC vooral een mogelijkheid om consumentengedrag over de continenten heen te volgen. Hoeveel retailers doen hen dat na?
De vooruitstrevende Aziatische retail zelf ontdekken? Vijf dagen lang neemt RetailDetail Retailhunt je in juni mee naar Singapore, waar we ook het beste van de NRF Big Show 2024 meepikken.