In een dalende e-commercemarkt is veilingwebsite eBay geen uitzondering: de marktplaats verliest omzet en klanten. Beterschap moet komen van tweedehands, luxe en advertentie-inkomsten.
Ontnuchtering
In 2022 realiseerde eBay een bruto-omzet van 73,9 miljard dollar (een kleine 70 miljard euro), wat een daling is met 15% tegenover 2021. Opmerkelijk is dat de omzet nu zelfs lager is dan voor de pandemie: in 2019 waren de transacties op eBay immers nog goed voor een goeie 90 miljard dollar. Ook de winst staat onder druk: die daalde met 6% tot 9,8 miljard dollar (9 miljard euro).
De verklaring voor die zwakke resultaten ligt voor de hand: de hele e-commercesector beleeft immers een ontnuchtering na de uitzonderlijke coronajaren. Ook bedrijven als Amazon, Bol.com, Coolblue en Zalando zien de omzet en de winst terugvallen en moeten herstructureren. Twee weken geleden kondigde eBay op zijn beurt al een ontslagronde aan. Het aantal actieve klanten op het platform is immers in vrije val.
Lichtpuntjes
CEO Jamie Iannone ziet evenwel lichtpuntjes: in het vierde kwartaal stegen de advertentie-inkomsten met een vijfde, en vooral meer gesofisticeerde advertentieformules, zoals kost-per-klik adverteren, kennen een groeiend succes.
Daarnaast wil de topman meer inzetten op de verkoop van luxeproducten, zoals horloges en juwelen: die leveren immers hogere commissies op. In New York opende de e-commercespeler bijvoorbeeld een ‘Luxury Exchange’ pop-up-winkel waar klanten hun sieraden, handtassen en horloges konden laten taxeren en inruilen voor waardebonnen geldig bij luxeverkopers op eBay.
Tot slot ziet eBay groot potentieel in de groei van tweedehands. Met een duurzaam imago hoopt de marktplaats weer jonge klanten te overtuigen.