(publireportage) Gamification is reeds geruime tijd dé innovatieve promotietool waarmee merken zich kunnen gaan onderscheiden. Als vervolgens een branded spel via een aangepaste media-mix in de juiste schijnwerpers komt te staan, zowel online als offline, dan blijkt gamification zelfs het krachtigste promotie instrument te zijn dat de brand awareness van het merk aanzienlijk laat aanzwellen.
Deze eenvoudige en efficiënte manier om consumenten betrokkenheid te genereren voor een merk, heeft de toonaangevende marketingspecialisten HighCo DATA Benelux en Media Marketing Delhaize ertoe aangezet hun krachten te bundelen en samen een innovatief en op-maat-geknipt product te lanceren – “Game of the month” PLAY & WIN.
HighCo DATA Benelux en Media Marketing Delhaize slaan de handen in elkaar en lanceren het “Game of the month” concept PLAY&WIN
Beide bedrijven geloven sterk in het potentieel van gamification als element van de promotiestrategie voor consumentenmarketing en brengen daarom een nieuw gebruiksklaar product op de markt specifiek voor retailmerken.
Op zoek naar de ideale combinatie van product en medium
De voorbije twee jaar verwierf HighCo DATA Benelux unieke kennis op het vlak van gamification en dit voor verschillende retailers en A-merken in België. Delhaize van zijn kant werkt hard aan de uitbouw van zijn eigen medianetwerk.
“Onze ervaring in gamificatie heeft ons geleerd dat games echt werken en een sterke aantrekkingskracht uitoefenen op de consument. We kunnen de afgelopen jaren terugkijken op uitstekende resultaten qua betrokkenheid maar we zagen de nood bij de merken naar een makkelijk en slim te implementeren media plan achter de gamification. In samenwerking met Media Marketing Delhaize bieden we nu een totaaloplossing voor merken die een game en een multi-media pakket combineert,” stelt Kevin Kielbaey, Chief Commercial Officer van HighCo DATA Benelux.
Media Marketing Delhaize (MMD) staat in voor het reclamebeheer binnen het ecosysteem van Delhaize. Met ruim 800 winkels in het hele land beschikt het medianetwerk over een veelheid van online en offline contactmomenten voor merken die zichtbaarheid wensen te verwerven bij de consumenten.
“De technische expertise van HighCo DATA Benelux stelt ons in staat om gamification eenvoudig te implementeren en aan te bieden”, aldus Olivier Degrez, directeur van MMD. “Bovendien zijn ze door hun uitgebreide ervaring met merken langs verschillende kanalen de ideale partner om een pasklaar concept op de markt te brengen.”
Gamificatie als originele en efficiënte promotiestrategie
Merken moeten variatie brengen in hun communicatie naar de consument en beide bedrijven zijn er nu net van overtuigd dat gamification de interactie van merken met hun doelpubliek verbetert.
Kevin Kielbaey: “Bij HighCo DATA Benelux verwachten we dat gamification tegen 2020 bij 50% van de merken deel uitmaakt van de marketingplannen. Uiteindelijk is het vrij eenvoudig om een spel online of via sociale media te lanceren. Een spel kiezen dat binnen uw promotiestrategie als alternatief kan gelden voor de gangbare en aanhoudende prijsverlagingen is echter een nieuwe dimensie.”
Olivier Degrez: “Gamification is inderdaad erg zinvol in een media- en marketingstrategie. Het brengt originaliteit en vernieuwing. Voor ons is gamification naast tekst, beeld en video een vierde weg om met de consument te communiceren. Het wekt emoties op dankzij een eenvoudige en natuurlijke taal. En het is nu juist dat emotionele aspect dat zorgt voor aandacht en betrokkenheid. Dat is de essentie van marketing. Elke marketeer wil immers de consument emotioneel betrekken bij zijn merk! Uit onderzoek blijkt dat iedereen speelt: de gemiddelde leeftijd van spelers is 35 jaar. Gamification heeft dan ook zijn plaats in de mediamix.”
Bovendien besteedt men gemiddeld twee tot drie minuten aan een spel, terwijl een klassieke promotie de aandacht slechts 30 seconden vasthoudt. Met een spel kunnen merken maximaal de contacttijd met hun consumenten benutten en zo hun boodschap versterken. En aangezien beslissingen sterk beïnvloed worden door emotie geeft gamification dus ook een aanzienlijke impuls aan het koopgedrag.
PLAY & WIN “Game of the Month”
Het “Spel van de maand” is een concept dat een spel koppelt aan de consumptieagenda (Pasen, 1 mei, de zomer, terug naar school, …) in combinatie met een MMD-mediapakket.
De promotiemogelijkheden “Game of the month” zijn gebonden aan een vaste kalender. Merken kopen een niche hetzij exclusief aan of samen met andere (complementaire) merken.
Kevin Kielbaey: “Ons opzet was een product dat gemakkelijk te begrijpen en te implementeren is. Merken kiezen een promotieperiode en maken een keuze uit verschillende spelmogelijkheden. Vervolgens wordt de hele promotiestrategie voor hen uitgetekend. De oplossing is zo ontwikkeld dat de uitrol voor de klant moeiteloos verloopt. Er is geen voorbereiding nodig en de ROI is gegarandeerd. Het is eenvoudig en doeltreffend!”
MMD biedt een twee weken durend mediapakket aan dat start met een e-mailingcampagne om de bekendheid van het spel te bevorderen bij een doelgroep die specifiek voor het merk is geselecteerd. Tegelijk wordt het publiek bereikt via de Delhaize e-shop en de winkels langs een omnichannel media-pakket dat de emotionele betrokkenheid maximaal aanboort.
Olivier Degrez: “Die combinatie van meerdere contactmomenten (brede dekking en gepersonaliseerde informatie) maakt daadwerkelijk een verschil. Bovendien valt elke stap in het klanttraject te meten doorheen de hele marketing funnel: wie heeft aan het spel deelgenomen, wie heeft artikelen gekocht en wie is teruggegaan naar de winkel om gebruik te maken van de gewonnen korting bons. De efficiëntie van de oplossing is gebaseerd op effectieve data.” Met hun nieuwe product Play & Win “Game of the month” willen HighCo DATA Benelux en MMD aan de merken bewijzen dat gamificatie een baanbrekende en efficiënte marketingtool is.
Wens je meer info?
Surf dan naar https://welcome.highco-data.be/mmd of contacteer ons via welcome@highco.be