Ruim 350 verkoop en marketing professionals uit alle retailsegmenten verzamelden afgelopen vrijdag 08 april jongstleden in het Belgacom Surfhouse voor de jaarlijkse HighCo Shopper’s Day. Shopper’s day is zeg maar de jaarlijkse grootmis van HighCo, de Europese en Belgische markleider op vlak van in-store communicatie en marketing.
Vier sterke sprekers beantwoordden ruimschoots aan de verwachtingen van een steeds groeiend aantal deelnemers (zie www.shoppersday.be). De uiteenzettingen waren van bijzonder hoog niveau en focusten vooral op de korte en middellange termijn prognoses wat shopper marketing, digitale evolutie en social media betreft.
Voor onze RetailDetaillezers zijn vooral de kersverse resultaten van de jaarlijkse enquête over couponing van belang, onder de specialisten beter bekend als het jaarlijkse “Activiteitenrapport Couponing”.
We onthouden voor onze lezer 7 kerncijfers uit het Jaarrapport 2010:
– Met een totale hoeveelheid van 25.513 is het aantal couponingacties met 6,5 % toegenomen;
– Belgische gezinnen wisselden precies 143.871.980 coupons uit;
– Opvallend is de toename (+ 17 %) van couponing in de non-food retailsegmenten (68 % van de Belgen gebruiken coupons in o.a. DIY en Farma);
– Belgische consumenten hebben dankzij couponing circa 126 miljoen euro bespaard op hun inkopen; zijnde 4,5 miljoen huishoudens met een couponbesparing van € 28 op jaarbasis;
– De koplopers voor couponuitdeling zijn Delhaize (26,8 %), Colruyt 21,3 %)en Carrefour (20%);
– Het couponverkeer in België registreerde 1.891.540 encoderingen (+ 11%);
– 1.478.065 gezinnen ontvingen via hun bankrekening voor € 17.730.918 aan terugbetalingen (refund is de meest populaire vorm van fulfilmentacties).
De grote conclusie is dat België wereldkampioen blijft op vlak van couponinggebruik door consumenten en dat nieuwe markten de groeiprognoses voor de toekomst aankondigen.
De studie is gratis ter beschikking op eenvoudig verzoek bij Willem Stox, Sales Manager HighCo Data (willem.stox@highco-data.be)
– Thierry Coeman