Zo’n 350 deelnemers woonden het jaarlijkse RetailDetail Congress bij op 28 april. Met drie parallelsessies en een plenair avondprogramma was het een goedgevulde, inspirerende dag. Een (onvolledige) terugblik in acht opmerkelijke quotes.
“Om menselijk te zijn, heb je technologie nodig”
“Je moét van elkaar leren – niet kopiëren, maar wel leren. Vind het warme water niet elke keer zelf uit”, aldus BV en onderneemster Eline De Munck van optiekmerk Odette Lunettes. “Zorg dat je je menselijk kapitaal kunt gebruiken als precies wat het is: menselijk kapitaal. Net om menselijk te zijn, heb je technologie nodig.”
“Verkopers zijn niet geïnteresseerd in klanten”
Lies Eeckman van het disruptieve elektrische automerk Polestar nam de traditionele autosector en meteen ook de hele retail op de korrel: “Een verkoper is vandaag helemaal niet geïnteresseerd in de klant die voor hem staat. We moeten de ‘middle man’ op zijn minst heruitvinden zodat die oprechte interesse heeft in service en in de klant.”
“Amper 1% van alle kleding wordt gerecycleerd”
Zowat de meest vervuilende industrie ter wereld? Dat moet de modesector zijn. “De productie van kleding is in de voorbije 25 jaar toegenomen met 100%, minder dan 1% van alle kleding wordt gerecycleerd”, weet Pascale Switten, CEO van privé-outlet Cameleon: “Dat is de deur openzetten voor overconsumptie. Het kan zo echt niet verder.” De retailer gaat voor tweedehands en denkt ook aan kledingverhuur.
“Keep it real”
Influencermarketing mag dan al de nieuwe mond-tot-mond reclame zijn, op sociale media doe je niet gewoon je zin. “Wees altijd open en eerlijk,” aldus jurist Koen Vranckaert, maar de aanwezige influencers schrokken zich een hoedje van de richtlijnen die zowel de Vlaamse als de federale overheid recent publiceerde. “We gaan geen heksenjacht organiseren”, suste de Vlaamse Regulator voor de Media. Als u binnenkort de hashtag #gift massaal ziet opduiken in uw Instagramstories: het begon allemaal bij RetailDetail.
“Dit gaat niet over China, wel over de hele wereld”
Mensen die denken dat Alibaba een winkel is om je spullen te verkopen aan Chinese consumenten, dwalen: het is de poort naar de hele wereld, aldus Roland Palmer, die met indrukwekkende cijfers strooide alsof het niets was. Belgische bedrijven blijken op het platform erg goed te scoren met voedingssupplementen en superfoods, een markt met een potentieel van veertig miljard dollar. Weetje: 90% van de e-commerce in China is ‘mobile commerce’. En op livestreamingplatform Taobao wordt élke dag 150.000 uren aan content gepubliceerd. Mocht je die willen bekijken: dat is meer dan 17 jáár… per dag.
“Ambetant zijn is goed”
Je wordt niet zomaar verdeler van Rainpharma-producten: daar gaat een hele ‘intake’-procedure aan vooraf. Allemaal de schuld van oprichter Dominique Bastin, die een bedrijf wou zonder investeerders, vergaderingen of ‘corporate’ cultuur. En zonder lastige klanten. Dus gingen ze van 500 naar 150 winkels, om de omzet met acht te vermenigvuldigen. Sterk. Hij had nog een straffe uitspraak: “Apotheken zijn de steenkoolmijnen van de toekomst”…
“Follow your customer”
De Amerikaanse Megan Maley beleefde haar jeugd in de omgeving van Belgium, Wisconsin. Voor de Zalando-topvrouw was dit congres dus een beetje thuiskomen. Het platform wil hét startpunt zijn voor mode, met een ongezien aanbod en een ongeëvenaard gebruiksgemak. 50% van de bestellingen bevat meer dan één merk. Waarom dat goed is voor merken, daarover kwam Tom Baelden van LolaLiza getuigen. Volg je klanten, was zijn advies. Zalando garandeert volume en je kan er aan de volle prijs verkopen. Het modelabel breidt het aantal landen uit en gaat vanaf juni ook Zalando’s Connected Retail service testen, met de verwerking van onlinebestellingen vanuit de winkels.
“Digitaal of analoog? Dialoog!”
Het laatste woord was voor RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die ons meenam naar een toekomst vol virtuele influencers en cyborgs, waarin de mens transformeert tot ‘Phono Sapiens’ en het metaversum een realiteit wordt. “Wie vertrouw je het meest: je partner, of Waze?” De zaal lachte wat ongemakkelijk. Klap op de vuurpijl was de officiële voorstelling van het gloednieuwe boek The Future of Shopping – Re-set, Re-made, Re-tail, met medeauteur Pauline Neerman op het podium en een stuntpromotie waar de aanwezigen graag op in gingen. Waarna de netwerkdrink annex walking dinner van start kon. Daarover blijven we discreet…
Bekijk de foto’s van het RetailDetail Congress op onze Facebookpagina via deze link.
Het volgende RetailDetail-event vindt plaats op 9 juni: het RetailDetail Food Congress verwelkomt een mooie affiche met sprekers van onder andere Deloitte, Nestlé, Coca-Cola, VLAM, Pieter Pot, Kriket, Delhaize, Gorillas en Mosa Meat. Meer info volgt snel, earlybirdtickets bestellen kan al via deze link.