Vier voorprogramma’s, vijf topsprekers, 550 deelnemers en ontelbaar veel positieve vibes: de elfde RetailDetail Night zette opnieuw een mooi orgelpunt achter een bijzonder bewogen retailjaar.
Foute voorspellingen
Bij RetailDetail begint de nacht al ’s middags: vanaf 14u waren deelnemers op donderdag 23 november al welkom om één van de vier voorprogramma’s van het uitverkochte evenement bij te wonen: sessies rond duurzaamheid, e-commerce, gamechangers en het ‘Consumer Activation Forum’ van BD Media, met de verkiezing van de Folder van het Jaar.
Het feestelijke avondprogramma in het prachtige kader van de Antwerpse Handelsbeurs werd afgetrapt door Gino Van Ossel, die in een eigenzinnig en spits retailjaaroverzicht de hoogtepunten van 2023 samenvatte. En die net als vorig jaar voorspelde dat alle voorspellingen voor 2024 fout zouden zijn, behalve de zijne. Genoteerd!
Amazon achterna
Iets minder vrolijk klonk de boodschap van Eric Van den Broele van GraydonCreditSafe: zowel in de food, de mode als de doe-het-zelfsector zitten veel retailers door hun financiële reserves, na de coronaschok, de energieschok en de renteschok. En dan moet de grootste schok nog komen: de ESG-schok, de dringende en noodzakelijke verduurzaming van elk businessmodel, die forse investeringen vergt…
Comeos-voorzitter en Hubo-topman Erwin Van Osta presenteerde zijn eigen Netflix-serie vol tempo, actie en spanning onder het motto “just fucking do it”. De retailer lanceert een gecureerde marktplaats, het hoofdkantoor heet voortaan “store support center” omdat het in dienst moet staan van de winkels, het zakenmodel gaat richting diensten: “Hubo as a service”. Het ultieme doel: Amazon achterna met een Hubo Prime-abonnement. Het publiek hapte naar adem: tijd voor het voorgerecht.
Voorbij de pindakaas
Waarna Adgild Hop van Deloitte ons het “lazy bastard syndroom” voorlegde: 33% van de mensen doet nog liever de afwas dan naar de winkel te gaan. Veel retailers beschouwen zich als pindakaasverkopers, niet meer of minder, maar ze moeten dringend voorbij de pindakaas kijken. Het kan niet meer puur om de aankoop en verkoop van producten gaan, zoveel is kristalhelder. De marges van ‘gewone’ retail zijn te dun, dus moeten bedrijven kijken naar retailmedia en platformstrategieën. Niet de productverkoop, maar andere services daarbovenop zorgen voor marge.
RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en Thierry Lescrauwaet van Teach on Mars kwamen vervolgens de nieuwe RetailDetail Connect&Learn-app voorstellen. Levenslang leren, dat doe je voortaan op je smartphone, met korte opleidingen, videocursussen en quizjes op maat van generaties Y en Z. En met al het retailnieuws in je zak, uiteraard. Het hoofdgerecht werd opgediend.
Food- en techbedrijf
“Is retail nog wel detail?” Zo stak Albert Heijn-topvrouw Marit Van Egmond daarna van wal. “Wij zijn de samenleving, en die verandert hard! We maken ons zorgen om gezondheid, obesitas, welvaartsziektes en depressies. Maar als je beter eet, zit je lekkerder in je vel.” Daarom heeft AH zijn missie aangepast: “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.”
Het businessmodel van de retailer verandert snel. “We zijn geen supermarkt, maar een food- en techbedrijf. Ons startpunt is niet de winkel of online, maar de app, die 3,5 miljoen mensen elke week gebruiken. We waren online al groot en we zijn verdriedubbeld afgelopen vijf jaar.” Ze schetst de impact van robots, AI, voorspellende algoritmes, retailmedia, zelfscanners, elektronische schaplabels, slimme verlichting, pratende kassa’s, hyperpersonalisatie… Er lopen in Zaandam 1500 techies doorheen de hele organisatie. Albert Heijn gebruikt de kracht van technologie om impact te blijven maken vanuit zijn vernieuwde missie.
Na het dessert netwerkte het publiek volop verder aan de bar met – nog zo’n mooie traditie bij RetailDetail – Duvel van het vat. Maar daarover blijven we discreet…
Het volgende event van RetailDetail, het E-Commerce en Omnichannel Congress, vindt plaats op dinsdag 5 maart in Antwerpen. Meer details volgen snel op onze eventpagina.