Na de publicatie van beter dan verwachte kwartaalresultaten toont e-commercegroep JD.com zich optimistisch: de Chinese consumptie veert weer op dankzij een versoepeling van de Covid-maatregelen.
Contrast met Alibaba
In het derde kwartaal realiseerde JD.com een omzetstijging met 11,4% tot 243,5 miljard yuan (33 miljard euro), wat beter is dan analisten hadden verwacht. De nettowinst steeg tot 6 miljard yuan (800 miljoen euro) terwijl er vorig jaar nog een verlies was van 2,8 miljard yuan (380 miljoen euro). Het aantal actieve klanten steeg met 6,5% tot 588,3 miljoen.
De goede resultaten van JD.com contrasteren met de veel minder rooskleurige cijfers bij rivaal Alibaba: die publiceerde eerder deze maand immers forse verliescijfers en bleef ook opvallend stil over de verkoopcijfers op zijn jaarlijkse 11.11-festival, beter bekend als Singles’ Day. Het erg strikte zero-Covid-beleid van de Chinese overheid weegt op het consumentenvertrouwen en de economische activiteit.
Problemen in Nederland
Volgens CEO Xu Lei van JD.com is het ergste nu wel achter de rug: nu de overheid de maatregelen versoepelt, trekt de consumptie weer aan. Categorieën als cosmetica en smartphones zien de verkoop weer stijgen. Bovendien heeft het bedrijf sterk geïnvesteerd in de uitbouw van zijn eigen logistieke netwerk, waardoor het knelpunten sneller kon wegwerken.
In Europa lijkt het weliswaar minder vlot te lopen voor de Chinese e-commercereus: dochterbedrijf Ochama opende begin dit jaar de eerste afhaalwinkels in Nederland en startte deze zomer ook met bezorgen in België, Frankrijk en Duitsland, maar twee directieleden hielden het intussen al voor bekeken en de retailer sloot zijn afhaalwinkels in Diemen en Rotterdam.