De stad Herentals heeft vrijdag een nieuw plan voorgesteld, die de aantrekkingskracht van de handelskern moet versterken. Zo wil het voornamelijk de leegstand in de stad aanpakken en Herentals op de kaart zetten als regionale winkelstad.
Duidelijke afbakening winkelgebied
Het nieuwe plan zal inzetten op beleving, een consequent vergunningenbeleid en samenwerking. Het werd onder begeleiding van Ben Op de Beeck, detailhandelscoach van de provincie Antwerpen, en in overleg met de stad uitgewerkt.
Om te beginnen werd er alvast een duidelijk winkelgebied afgebakend. Daarbij wordt het gebied rond de Grote Markt het focuspunt in de stad, terwijl detailhandel buiten die kern zal beperkt worden tot de zones Laagland en Aarschotseweg en handel die niet in het centrum past. Ook de winkelkernen van deelgemeenten Noorderwijk en Morkhoven worden betrokken in het plan.
“Door een duidelijke afbakening en acties willen we de aantrekkelijkheid van het kernwinkelgebied bevorderen. We stimuleren kleinschalige detailhandel om zich in het kernwinkelgebied te vestigen en niet in de periferie”, zegt schepen van Lokale Economie, Jan Michielsen, aan Nnieuws.be.
Bereikbaarheid en netheid
Ook de bereikbaarheid van de handelskern zal verbeterd worden. Daarbij wordt momenteel voornamelijk geïnvesteerde in de aanleg van nieuwe voetpaden en wegen, maar in de toekomst komen er ook nieuwe fietspaden en fietsstallingen. Er komt ook een nieuwe parking voor 75 wagens.
Tot slot wil Herentals ook de beleving en de netheid in de kern verbeteren. Zo wordt het vuilnis voortaan nog voor 8 uur opgehaald, zodat winkelende klanten er niet mee geconfronteerd worden en er komen ook nieuwe vuilnisbakken in het winkelgebied.