Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.
Groei overstijgt de jaarverwachting
Henkel gaat ook in het derde kwartaal verder op zijn elan: de autonome omzet (zonder overnames en wisselkoerseffecten) groeide met 3% naar 4,981 miljard euro. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het concern realiseerde Henkel een omzet van meer dan 15 miljard euro tijdens de drie eerste kwartalen van het jaar: een stijging met liefst 9,3%. De groei is onder meer te danken aan de succesvolle overnames van Darex Packaging Technologies, de Sonderhoff Group en Nattura Laboratorios, waarmee Henkel zijn portfolio dit jaar verder versterkte.
De gecorrigeerde return on sales (EBIT) bereikte een nieuwe recordhoogte van 18,0% en kwam uit op 897 miljoen euro, terwijl er in de eerste drie kwartalen samen een operationele winst van 2,66 miljard werd gemaakt (+10,5%). De nettowinst van januari tot september steeg met 7,4% naar 1,79 miljard euro, ondanks een kleine winstdaling (-2%) in het derde kwartaal.
Ondanks de toenemende impact van valutaschommelingen wereldwijd bevestigt de Duitse multinational zijn omzetverwachting voor 2017. “We verwachten nog steeds een organische omzetgroei van 2 à 4% op groepsniveau en een stijging van onze gecorrigeerde EBIT-marge tot boven 17,0%. Voor de winst per preferent aandeel stellen we onze verwachting zelfs bij tot een stijging van rond de 9%,” zo is te horen bij Hans Van Bylen, de Belgische topman van Henkel.
Het bedrijf voorspelt dat de moeilijke omstandigheden op de consumentenmarkt nog wel even zullen aanhouden, maar dat kan het geloof in de toekomst alvast niet drukken. “We zijn sterk geëngageerd om onze succesvolle ontwikkeling verder te zetten en onze strategische prioriteiten te implementeren,” aldus Van Bylen.