Het Duitse consumptiegoederenconcern Henkel verwacht dat de verkoop dit jaar opnieuw zal aantrekken nu de kapsalons langzaam weer opengaan. De vraag naar schoonmaakmiddelen daarentegen zal wellicht normaliseren.
Versoepelingen
De groep, vooral bekend om zijn Schwarzkopf-haarverzorgingsproducten en Persil-wasmiddelen, voorspelt een organische omzetgroei van 2 à 5% voor 2021 en een stijging van de gecorrigeerde winst per aandeel van 5 tot 15%, schrijft Reuters. Het bedrijf gaat ervan uit dat de coronabeperkingen in veel belangrijke markten in de loop van het eerste kwartaal zullen worden opgeheven en dat er geen nieuwe wijdverbreide sluitingen zullen komen.
In 2020 zag Henkel de omzet dalen met 4,5% tot 19,25 miljard euro. De aangepaste bedrijfswinst verminderde met een vijfde tot 2,58 miljard euro. Beide cijfers liggen iets hoger dan wat analisten gemiddeld verwacht hadden.
De omzet van de lijmafdeling, goed voor zowat de helft van de groepsopbrengsten en grotendeels afhankelijk van industriële klanten zoals de autofabrikanten, daalde op organische basis met 4,2%. De vraag naar was- en schoonmaakmiddelen kreeg door de coronapandemie dan weer een boost, waardoor de omzet van die divisie met 5,6% toenam.