Hans Van Bylen, de Belgische CEO van het Duitse Henkel, verwacht dat het bedrijf weinig last zal ondervinden van de protectionistische maatregelen die de Amerikaanse president Donald Trump wil uitvaardigen.
Azië belangrijke groeimarkt
In een interview met het Duitse Handelsblatt zegt hij dat de productie van het bedrijf voornamelijk lokaal gebeurt, dankzij het vijftigtal locaties en circa 8.000 werknemers in de Verenigde Staten. Van Bylen gelooft wel dat protectionistische maatregelen hun gevolgen zullen hebben voor de wereldhandel, omdat vrije handel de basis is voor alle groei. Henkel is momenteel wel bezig met het consolideren van zijn hoofdkantoor in de Verenigde Staten, dat binnenkort verhuist naar New York. Toch verwacht Van Bylen niet dat ze daarom sancties moeten vrezen van president Trump.
Naast de Verenigde Staten is ook Azië bijzonder belangrijk voor Henkel: daar heeft het meer dan 8.000 werknemers, verspreid over honderd locaties. Van Bylen ziet dan ook nog steeds een enorm potentieel in de regio, met name in China, ondanks de vertraagde groei. In Azië verkoopt het wel voornamelijk aan industriële klanten en minder consumentenproducten.
Henkel wil ook sterk inzetten op online verkoop: tegen 2020 wil het vier miljard euro omzet halen uit de online verkoop, dubbel zo veel als nu. In China is het bedrijf bijvoorbeeld heel succesvol met de verkoop van haarverzorgingsproducten via Alibaba.