Het uitzonderlijk warme weer en de overgang naar een nieuw e-commerceplatform en distributiecentrum voor online bestellingen laten hun sporen na in de kwartaalomzet van Hema.
Vergelijkbare omzet -4,6%
Hema boekte in het derde kwartaal een omzet van 304,4 miljoen euro: dat is 1,2% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, en zelfs 4,6% minder op vergelijkbare basis. De keten verkocht het voorbije kwartaal meer huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten, maar minder kleding (al wist de keten naar eigen zeggen wel zijn marktpositie te behouden).
De nettowinst zakte dan weer fors: van 4,6 miljoen euro vorig jaar naar 2,7 miljoen nu. “In het derde kwartaal hebben we wederom een nettowinst geboekt en is onze brutomarge verder verbeterd”, houdt CEO Tjeerd Jegen de moed erin. “Het aanhoudende warme weer heeft echter een negatieve impact gehad op de omzet in het derde kwartaal. Hierdoor kwam de verkoop van winterartikelen zeer laat in het kwartaal pas op gang. Daarentegen zagen we dat de overgang naar kouder weer aan het begin van het vierde kwartaal direct zorgde voor een verbetering van de omzetontwikkeling.”
Hema maakte vandaag ook bekend dat Wilco Jiskoot en Marcel Boekhoorn toetreden tot de raad van commissarissen. Eigenaar Ramphastos Investments wil in het eerste halfjaar van 2019 nog eens drie nieuwe leden aanduiden.