Hema boekte betere resultaten in het eerste kwartaal, onder andere dankzij een sterke groei online. De winkelketen zet zijn groeistrategie verder en wil de expansie in Duitsland versnellen.
Meer kleding, minder voeding
In het eerste kwartaal steeg de netto omzet met 2,8% naar 291,4 miljoen euro, terwijl het nettoverlies werd gehalveerd tot 6 miljoen euro. De omzetstijging is te danken aan de opening van nieuwe winkels en aan een flinke stijging van de online omzet (+25%). Hema verkocht vooral meer kleding (+7,4%) en huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten (+2,5%). De foodomzet daalde daarentegen met 1,9%.
Internationaal loopt het goed: Hema voegde drie winkels in Duitsland toe, twee in Oostenrijk, één in Spanje en één in het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk boekte de retailer de grootste omzetgroei (+18,9%), gevolgd door Duitsland (+17,5%). Ook de eerste resultaten in Oostenrijk zijn bemoedigend. Binnenkort opent Hema meer winkels in Oostenrijk, na de zomer volgen de eerste winkels in het Midden-Oosten. De keten wil in 2018 25 tot 30 winkels openen buiten de Benelux.
Volgens CEO Tjeerd Jegen heeft Hema een hogere brutomarge gerealiseerd door beter in te kopen, maar leed de retailer anderzijds wel onder het slechte weer. “We blijven vasthouden aan onze groeistrategie”, stelt hij. “Zo gaan we door met investeren in onze internationale expansie. Met name in Duitsland willen we de komende jaren flink groeien, omdat onze nieuwe generatie winkels goede resultaten laten zien. Ook gaan we door met investeren in e-commerce.” Over de mogelijke verkoop van de keten door eigenaar Lion Capital doet het bedrijf geen mededelingen.