Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.
“Tevreden”
De omzet van Hema groeide in het derde kwartaal met 2,3% naar 308,2 miljoen euro. Daarbij steeg de genormaliseerde EBITDA met 10,1% naar 34,4 miljoen euro. Netto werd er een mooie winst van 4,6 miljoen euro gemaakt, terwijl er een jaar geleden nog sprake was van een verlies van 1,6 miljoen euro. De omzetgroei is onder andere te danken aan een hogere vergelijkbare consumentenomzet, die met 2,2% steeg, en de opening van nieuwe winkels in het buitenland. In Nederland daalde de omzet met 0,2%, terwijl er in België en Luxemburg sprake was van een groei van 1,1%.
“We zijn tevreden over onze resultaten in het derde kwartaal. We hebben wederom goede voortgang geboekt met onze groeistrategie, waardoor we voor het eerst sinds 2012 in het derde kwartaal een nettowinst hebben gerapporteerd”, aldus CEO Tjeerd Jegen.
Internationale groei
Voor de positieve cijfers wijst Jegen naar een aantal factoren. Zo werd in de Benelux de uitrol van de internationale formule bij kleine winkels afgerond. “Daarnaast zijn we een pilot gestart om onze internationale formule voor onze grote winkels en een nieuw foodconcept te testen. De eerste resultaten hiervan zijn positief en onze klanten zijn enthousiast.”
Ook internationaal doet Hema het nog steeds goed, net als online. Het doel is om verder te blijven groeien op de al gekende markten, maar ook om nieuwe landen te veroveren. “Daarom gaan we in het voorjaar van 2018 starten in Oostenrijk en openen we onze eerste twee winkels in de hoofdstad Wenen.”