De Nederlandse keten Hema ziet nog ruimte voor een tiental winkels in België, maar mikt daarbij wel op kleinere panden op luchthavens en in stations. Dat soort winkels heeft de keten momenteel nog niet in België.
Grote reclamepanelen
In Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is Hema wel al te vinden op die locaties en dat zijn de winkels waar het per vierkante meter ook het meeste omzet haalt. “Mensen halen er online bestelde producten af of kopen er. Doordat ze op drukke locaties liggen, zijn het eigenlijk ook grote reclamepanelen”, zegt CEO Tjeerd Jegen aan De Tijd.
Ook de vernieuwing van de bestaande winkels gaat gestaag verder. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van twee flagshipstores in België: de eerste opende vandaag de deuren aan het Muntplein in Brussel en later deze maand is het de beurt aan Antwerpen. De meest opvallende vernieuwing is in het restaurant te vinden, waar voortaan alles vers wordt bereid en er een speciaal horecateam aan de slag is. “In Tilburg verdubbelde de omzet van ons restaurant. Ook voor Brussel zijn de verwachtingen hoog.”
Tot slot wordt er ook steeds meer ingezet op de online verkoop, waar Hema momenteel 4 tot 5% van de omzet haalt. “Als je er onze fotoafdrukdienst bijrekent, doen we zelfs 10% online. Onze webwinkel is winstgevend en zal nog winstgevender worden, want een week geleden hebben we het verpakken van pakketten geautomatiseerd”, aldus Jegen.