In het derde kwartaal van 2016 heeft Hema opnieuw vooruitgang gemaakt, met een netto-omzet die er met bijna 3% op vooruit ging en een vergelijkbare consumentenomzet die een kleine stijging kende.
Nog steeds klein verlies
De omzet van Hema voor het derde kwartaal kwam uit op 301,2 miljoen euro, een stijging van 2,9% ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast steeg ook de vergelijkbare consumentenomzet met 0,2%: het is ondertussen al het zevende kwartaal dat de consumentenomzet de hoogte in gaat. De genormaliseerde EBITDA steeg met 33,2% naar 31,3%, maar Hema maakte wel nog steeds een klein nettoverlies van 1,6 miljoen euro. Dat is wel een sterke verbetering ten opzichte van een jaar eerder, toen er een verlies was van 28,8 miljoen euro.
“We hebben wederom een goed kwartaal achter de rug, ondanks het buitengewone warme weer dat zich in september voordeed. In lijn met de voorgaande kwartalen zijn de omzet, marge en het genormaliseerde EBITDA wederom gestegen. In het derde kwartaal van 2016 hebben we vooral meer kleding en huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten verkocht”, aldus Tjeerd Jegen, CEO van Hema.
Dalende omzet in België
“We liggen op koers met onze groeistrategie, die bestaat uit het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groeien in e-commerce. Net zoals in Nederland zijn we in België begonnen met het testen van het internationale winkelconcept. Daarnaast hebben we in Frankrijk onze vijftigste winkel geopend en gaan we verder expanderen in Duitsland.”
De grootste groei voor Hema kwam er in Frankrijk, waar de omzet met 17% steeg. Ook in Nederland was er sprake van een stijging van 1,5%. In Duitsland daalde de omzet dan weer met 2,9%, terwijl er ook in België en Luxemburg sprake was van een daling van 1,6%.