Twintig Hema-winkels worden tijdelijk ook mini-distributiecentra. Dat is nodig, nu door de coronacrisis de onlineverkoop is verdrievoudigd. Herstel lijkt in zicht voor de keten.
E-commerce groeit exponentieel
De omzet is zich aan het herstellen bij Hema: het aantal klantbezoeken aan de winkels neemt weer toe in Nederland (het enige land waar de winkels open zijn), het gemiddelde aankoopbedrag per klant is aanzienlijk hoger dan voorheen en de totale onlineverkoop is in de afgelopen weken zelfs verdrievoudigd ten opzichte van een jaar eerder.
Ook de internationale onlineverkoop groeit sterk: zo zijn de onlineverkopen van Hema in België is meer dan verzesvoudigd. Dat schrijft Hema in een optimistische brief aan obligatiehouders. De retailer wil hen gunstig stemmen, in de hoop zo een schuldverlaging in de wacht te slepen.
Omwille van de sterke onlinegroei neemt de keten niet alleen een extra distributiecentrum voor e-commerce in gebruik: twintig (grotere) Nederlandse winkels gaan ook fungeren als orderpicklocaties: medewerkers maken er onlinebestellingen klaar, die dan worden opgehaald door DHL en vervolgens door de bezorgdienst bij de klant thuis worden geleverd.
Komende weken heropenen
De retailer verwacht zijn internationale winkels in de komende weken te heropenen. Vandaag gaan de winkels in Duitsland alvast weer open, die in Oostenrijk zullen begin mei opengaan. Ondertussen heeft de keten in overleg met een aantal verhuurders huurverlagingen gekregen voor april en mei. Bovendien maakt het bedrijf gebruik van steunprogramma’s van de overheid in alle landen waar het actief is.
Hema geeft ook een update van de samenwerking met supermarktketen Jumbo: op dit moment hebben twaalf supermarkten een beperkt Hema-assortiment, eind juni worden nog eens vijftig Jumbo-supermarkten voorzien van een Hema-hoek. “De eerste resultaten van de pilot en de feedback van klanten zijn zeer positief en overtreffen onze verwachtingen”, juicht CEO Tjeerd Jegen.