Zowel Coolblue als Hema hebben besloten om hun advertenties te verwijderen van de extreem-rechtse nieuwssite Breitbart. Die werd opgericht door Steve Bannon, intussen een belangrijke adviseur van Amerikaans president Donald Trump.
Zwarte lijst
Beide bedrijven nemen dat besluit nadat ze heel wat klachten hebben ontvangen van hun klanten via sociale media. De advertenties verschenen via Google Ads en de bedrijven wisten dan ook niet dat hun reclame te zien was op Breitbart.
Via een zwarte lijst kunnen bedrijven wel aangeven dat ze hun advertenties niet willen toelaten op bepaalde websites. “Coolblue zorgt ervoor dat de sites waarop advertenties te zien zijn passen bij Coolblue. Onder andere. Breitbart is daarom op een lijst gezet zodat hier geen advertenties van Coolblue te zien zullen zijn”, zegt de webshopgroep aan AdFormatie. Ook andere Nederlandse bedrijven hebben Breitbart al op hun zwarte lijst gezet.
Ook in de Verenigde Staten hebben verschillende bedrijven al besloten om niet meer te adverteren op Breitbart. Ze deden dat meestal onder druk van twitteraccount Sleeping Giants, die bedrijven aanspreekt op het adverteerbeleid. Breitbart van zijn kant spreekt van economische censuur en vraagt consumenten niet langer producten te kopen bij die bedrijven.