De lockdown treft Hema zwaar. De winkelketen annuleert alle lopende bestellingen, zal voorlopig geen nieuwe orders plaatsen en gaat zijn leveranciers bovendien later betalen.
“Geen goed ondernemerschap”
Volgens Trouw neemt Hema al die maatregelen eenzijdig. De krant baseert zich op een brief die Hema verstuurd heeft naar zijn belangrijkste leveranciers in Azië. Naast het schrappen van alle lopende orders tot half april, meldt de retailer daarin dat het de betalingstermijn voor reeds geleverde artikelen met 30 dagen verlengt.
Acute geldnood zou niet aan de basis liggen van de maatregelen, hoewel een woordvoerster aangeeft dat de lockdown de retailer zo’n 10 miljoen euro per week kost. “Het bedrijf zal niet snel omvallen”, zegt ze. “Maar we denken wel na over de vraag: hoe dan? De voorraden voor december, gewoonlijk onze drukste maand, liggen er grotendeels nog. En nieuwe voorraden laten leveren die de klant nooit zullen bereiken, is géén goed ondernemerschap.”
“Niet vernieuwd”
Volgens retaildeskundige Paul Moers bewijzen de huidige moeilijkheden dat Hema de onlineverkoop nog lang niet op orde heeft. Ook zou er veel te weinig geïnvesteerd zijn in de vernieuwing van de winkels. “Veel te lang is veel te veel geld gebruikt voor plannen om de Hema op de kaart te zetten in het buitenland”, zegt hij. “Dat is ten koste gegaan van innovatie. […] Een winkelformule moet je om de vijf à zes jaar vernieuwen, maar Hema heeft daar deze hele eeuw nog niets aan gedaan.”
Vorige maand werd Hema overgenomen door Parcom en Jumbo-familie Van Eerd. De nieuwe eigenaars hebben al aangekondigd zich weer op Nederland te willen richten, een keuze die Moers “heel verstandig” noemt. “Maar zij plukken nu de wrange vruchten van jaren van slecht beleid”, besluit hij.