De Nederlandse winkelketen Hema is eindelijk een beetje uit het dal aan het kruipen. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf vrij gaf voor het eerste kwartaal van 2017: daarin steeg de omzet en daalde het nettoverlies.
Groei in alle markten
In de eerste drie maanden van het boekjaar haalde Hema een omzet van 283,4 miljoen euro, een stijging van 4,8% ten opzichte van een jaar eerder. Op vergelijkbare basis was er een omzetgroei van 2,7% en de EBITDA steeg van 15,8 miljoen euro naar 17,9 miljoen euro. Hema leed wel nog steeds een nettoverlies van 12,4 miljoen euro, maar dat was minder dan de 14,7 miljoen van een jaar eerder.
De grootste groei was er te vinden bij de verkoop van huishoudproducten en verzorgingsproducten: daar steeg de verkoop met 9,6%. De kledingverkoop ging met 2,3% op vooruit. Bij voeding was er dan weer een kleine daling van 0,7%, onder andere omdat Hema daar minder promotiecampagnes voerde.
In Nederland steeg de omzet met 3,8% naar 217,9 miljoen euro, terwijl in België en Luxemburg de omzet met 5,5% steeg naar 33,4 miljoen euro. In Frankrijk steeg de omzet met 16,3% en Duitsland maakte met een groei van 29,5% de grootste sprong voorwaarts.
“We hebben in 2017 een goede start gemaakt, ondanks het feit dat de eerste helft van het jaar traditioneel een zwakkere periode is voor retailers”, aldus CEO Tjeerd Jegen. “Onze online verkoop steeg significant en de omzet steeg in alle landen.”