Er komt mogelijk een grote samensmelting in de speelgoedwereld, want Hasbro heeft een overnamebod gedaan op concurrent Mattel. Samen zouden ze het grootste speelgoedbedrijf ter wereld worden.
Merchandising
Het bod van Hasbro op Mattel kwam naar buiten dankzij anonieme bronnen bij The Wall Street Journal , maar veel details zijn er niet bekend. De marktwaarde van Mattel, vooral bekend van Barbie en Hot Wheels, schommelt momenteel rond de vijf miljard dollar (4,3 miljard euro), nadat het aandeel dit jaar al 47% daalde in waarde. Die van Hasbro, dat voornamelijk een grote naam is in de gezelschapsspellen, is met elf miljard dollar (9,4 miljard euro) meer dan twee keer zo groot.
Als de overname er komt, zal het bedrijf een bijzonder sterke onderhandelingspositie verwerven tegenover tv- en filmmakers rond merchandising, een belangrijke inkomstenbron voor speelgoedmakers. Mattel had zo lange tijd een contract met Disney, maar verloor die deal op zijn beurt aan Hasbro.
LEGO
Daarnaast moet de consolidatie de bedrijven sterker maken in wat een bijzonder moeilijke markt is. Traditionele spelletjes en speelgoed doen het al langer slecht en vooral in de Verenigde Staten, de thuisbasis van de twee speelgoedmakers, valt dat op. Zo moest speelgoedketen Toys ‘R’ Us onlangs nog de boeken neerleggen, wat dan weer een sterke impact had op de omzet van Mattel.
De toenaderingspoging tussen de twee bedrijven is niet nieuw: zowel in 1996 als in 2016 werd er al kortstondig gesproken over een fusie. Begin dit jaar nam LEGO echter voor het eerst de titel van grootste speelgoedmaker ter wereld over van Mattel, met een omzet van 5,1 miljard euro. Als de fusie van Hasbro en Mattel er komt, dan zal het die leiderspositie dus snel terug moeten afgeven.