De tweedehandsketen Troc.com is overgenomen door de Franse sectorgenoot Happy Cash. Dankzij de acquisitie wil de koper sterker staan op zowel internationaal als digitaal vlak.
Naar een internationale strategie
De Franse tweedehandsverkoper Happy Cash maakt de overname bekend van Troc.com, een concurrent die onder meer in België actief is. Hoeveel Happy Cash voor zijn concurrent op tafel legt, is niet bekendgemaakt. Wel laat topman Pascal Lebert verstaan dat het om minder dan 5 miljoen euro gaat.
Met de overname van Troc.com verdubbelt het winkelnetwerk voor de formule: Happy Cash telt vandaag een honderdtal vestigingen – net als Troc.com zelf – in Frankrijk, België, Duitsland, Luxemburg en Spanje. “Dankzij de overname zullen we ons kunnen toespitsen op Europese expansie en een internationale strategie kunnen uitbouwen”, verklaart Lebert tegenover Le Figaro.
Doel: Europese marktleider in tweedehands
Ook online moet de voetafdruk van de tweedehandsgroep aanzienlijk groeien: Happy Cash mikt op een onlineverkoop van meerdere miljoenen producten per jaar en rekent op een jaarlijkse groei van 12%. “Door ons te positioneren als Europese marktleider in tweedehands, willen we onze klanten en iedereen die ecologisch verantwoord wil kopen of verkopen meer diensten aanbieden”, klinkt het nog.
Happy Cash heeft vandaag 600 medewerkers en realiseerde in 2018 een omzet van 65 miljoen euro. Troc.com telt op zijn beurt 500 medewerkers en haalde vorig jaar een omzet van 77 miljoen euro.