De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.
(Nog heel even) 513 brillenwinkels
Hans Anders blijft groeien, zo blijkt uit de jaarcijfers van de brillenketen over 2017. De omzet klom van 192 miljoen euro in 2016 tot 203,7 miljoen euro, een stijging met 6%. Daarbij tekende de groep ‑ sinds april vorig jaar eigendom van investeringsfonds 3i ‑ groei op in alle productsegmenten: (zonne)brillen, contactlenzen en hoorapparaten.
De groep opende vorig jaar 12 eigen winkels en 17 in franchising, wat het totale aantal verkooppunten op 513 brengt in Nederland, België, Zweden (Direkt Optik) en Frankrijk.
Al is er intussen een eind gekomen aan dat Franse avontuur: Hans Anders heeft zijn 60 Franse winkels verkocht aan de familie Abittan, die onder meer eigenaar is van optiekketen Acuitis. Hans Anders richt zich op het ‘value for money’-segment, en dat is in Frankrijk een moeilijk verhaal: doordat consumenten er hoge vergoedingen van hun verzekeraar krijgen, kiezen ze vaker voor een montuur uit de hogere prijsklasse. Het vertrek uit Frankrijk ‑ de verkoop wordt nog deze maand afgerond ‑ kost de brillenketen naar eigen zeggen zo’n 6% omzet.