Nu in de Benelux het plafond stilaan in zicht komt, richt de Nederlandse brillengroep Hans Anders – sinds 2017 in handen van de Britse investeringsmaatschappij 3i – zijn pijlen op Duitsland.
“Duitsers zijn loyaal aan hun opticien”
“Wij worden dit jaar een van de snelst groeiende retailers van Duitsland“, zegt directeur Bart van den Nieuwenhof in de Nederlandse zakenkrant FD. De brillengroep boven de formules Hans Anders en Direkt Optik (in Zweden) nam eerder dit jaar de Duitse optiekketen Eyes+More over. Momenteel heeft die laatste 119 winkels, maar dat moeten er snel meer worden.
Volgens Van den Nieuwenhof heeft Eyes+More in Duitsland nog een lage naamsbekendheid. “Als we meer winkels toevoegen, wordt de keten onderdeel van het straatbeeld. Dat zal de Duitse consument vertrouwen geven in de formule.” Dat is volgens de 48-jarige topman, tot begin vorig jaar directeur van restaurantketen La Place en daarvoor topman van lingerieketen Hunkemöller, essentieel om klanten los te weken bij de concurrentie, want “Duitsers zijn loyaal aan hun opticien”.
Grens Hans Anders-formule komt in zicht
Dat de brillengroep zijn aandacht verschuift naar Duitsland, is niet onlogisch: “In Nederland is er nauwelijks ruimte voor meer winkels”, zegt Van den Nieuwenhof. “In België kunnen we nog een paar jaar fors uitbreiden, maar dan hebben we de grens in de Benelux wel bereikt.” In Duitsland daarentegen is de markt nog heel traditioneel en loopt die “qua ontwikkeling iets achter bij Nederland”, waar prijsvechters de markt al flink door elkaar hebben geschud.
De Hans Anders Group heeft nu bijna 600 vestigingen in België, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zweden. Met 388 winkels ligt het zwaartepunt voorlopig nog bij de Hans Anders-formule.