De Mechelse handelaars moeten vanaf 2017 een promotaks betalen, waarvan de opbrengst zal worden gebruikt om Mechelen te promoten. Zo zal de taks volgens de stad dus terugvloeien naar de lokale economie.
Nieuwe initiatieven
Momenteel is het nog niet duidelijk hoe de opbrengst zal worden aangewend: die beslissing wordt later genomen door de stad in samenspraak met de handelaars zelf. Het bedrag dat ze moeten neertellen, hangt af van de locatie en de oppervlakte van hun zaak: zo betaalt een handelaar met een pand kleiner dan 150 m² 100 euro als zijn winkel in de binnenstad of de stationsomgeving is gelegen. Is dat in het kernwinkelgebied, dan betaalt hij 200 euro. Handelszaken die groter zijn dan 600 m² betalen dan weer 300 of 600 euro.
“Het gaat om extra middelen die worden gecreëerd, en waarmee nieuwe initiatieven voor promotie kunnen worden uitgewerkt. We willen de handel en horeca meer dan in het verleden betrekken bij de promotie van Mechelen als winkelstad. De promotaks moet in veelvoud terugverdiend worden”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover over het idee achter de nieuwe taks.