Niet meer langs tussenpersonen
In het voorstel van Vande Lanotte wordt een omweg via de uitgeefbedrijven van maaltijd- en ecocheques vermeden, wat een besparing van 80 miljoen euro aan commissielonen en administratiekosten zou betekenen voor de werkgevers.
Daarnaast zouden de werknemers nu vrij kunnen beschikken over het bedrag, terwijl ze nu nog verplicht zijn om het uit te geven voor de aankoop van voeding of ecologische producten. Bovendien kan het bedrag niet verloren gaan, nu wordt jaarlijks nog 10 miljoen euro aan cheques niet tijdig uitgegeven.
Vande Lanotte wil wel enkel de rompslomp rond de cheques weg en niet de voordelen ervan: volgens hem mogen die immers volgens de huidige voorwaarden uitgekeerd blijven worden. Volgens die voorwaarden worden de bedragen niet belast, maar komen ze evenmin in aanmerking voor de berekening van het pensioen. 1,6 miljoen werknemers in meer dan 70.000 ondernemingen hebben er vandaag recht op.
Handelaars steunen Vande Lanotte
Het voorstel krijgt applaus van handelsfederatie Comeos: “Maaltijdcheques zijn een kunstmatig systeem om mensen geld te geven, dat tientallen miljoenen per jaar kost. Die miljoenen kunnen rechtstreeks in de economie gepompt worden, wat voor de consument uiteraard een goede zaak is”, zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.
Michel verwerpt daarbij ook de zienswijze van de federatie van chequebedrijven. Die had gesteld dat de beperkte geldigheidsperiode van de cheques zorgen voor een gegarandeerde injectie in de economie. Bovendien komt het systeem volgens de uitgevers vooral de voedingsdistributie en horeca ten goede en zou een veralgemeende besteding leiden tot het verlies van minstens 8.000 arbeidsplaatsen in de betrokken sectoren.
Ook Coolblue, één van de grootste online retailers van de Benelux, ziet het systeem liever afgeschaft. De laatste tijd krijgt het bedrijf steeds meer de vraag van klanten naar de mogelijkheid om met ecocheques te betalen. “Deze kunnen echter nog steeds niet als betaalmiddel gebruikt worden bij het online shoppen, waardoor de concurrentie tussen online en traditionele winkels verstoord wordt“, aldus het bedrijf.