De Franse hypermarkten van Auchan, Carrefour en Casino hebben tussen 2014 en 2018 miljarden aan omzet verloren. Ook hun winstgevendheid ging in dezelfde periode sterk achteruit.
E-commerce en gemakswinkels
De omzet van de hypermarkten van de drie ketens is in die periode met zo’n 2,7 miljard euro gedaald, meldt tijdschrift Linéaires. Een miljard daarvan zou voor rekening zijn van Carrefour en Auchan. Als belangrijkste oorzaken voor de terugval wijst men op veranderende consumentengewoonten zoals de opkomst van de e-commerce (vooral non-food) en een verschuiving naar kleinere gemakswinkels (food).
Volgens het Franse magazine, dat zich baseert op vakbondsbronnen, gaat de erosie van de omzet gepaard met een daling van de rentabiliteit. De Franse hypermarkten van Carrefour zouden in 2018 een operationeel verlies geleden hebben 132 miljoen euro. Liefst 89 van de 191 hypermarkten zouden vorig jaar verlies gemaakt hebben. In 2014 was er nog een winst van 479 miljoen euro.
Actieplan
Carrefour wil niet reageren op cijfers die het niet gepubliceerd heeft. Marie Cheval, verantwoordelijke voor de hypermarkten, zegt wel dat 41 hypermarkten zullen overschakelen op “Rebond”, een operationeel model waarbij de winkeldirecteurs meer manoeuvreerruimte zullen krijgen om de winkels er weer bovenop te helpen.
De keten heeft overigens al enkele acties ondernomen: 2018 was het eerste jaar van het transformatieplan van de groep, waarbij werd geïnvesteerd in concurrentievermogen en prijzen. Dit woog volgens analisten op de cijfers en marges. Er zijn ook oppervlaktereducties doorgevoerd, zoals de concessie van schapruimte aan Darty, meldt Les Echos.