Het Antwerpse Kiel als toeristische trekpleister: decennia geleden volledig ondenkbaar, maar nu bruist de handelsbuurt dankzij het “halaltoerisme”. Maar wat is dat halaltoerisme en wat kunnen handelaars ervan leren?
Veel meer dan shoppen alleen
Wat begon als af en toe een auto uit Nederland, zijn nu meerdere bussen per week. Halaltoerisme is een onmiskenbaar fenomeen, merkt ook etnomarketeer Rachid Lamrabat. Iedereen gaat graag op uitstap of een dagje winkelen, maar als je specifieke behoeften hebt zoals halalvoeding of ‘modest fashion’ – kleding die de huid bedekt – is het belang van een plek waar je met vertrouwen terechtkan extra groot. En dan ben je bijgevolg extra bereid om je te verplaatsen.
Gazet van Antwerpen en VRT gaven deze week uitgebreid aandacht aan de Abdijstraat op het Kiel in Antwerpen, dé nieuwe ‘place to be’ voor halaltoerisme. Nieuw is het nochtans niet, weet Lamrabat: “Vroeger werd dat ook gedaan, maar vaak waren dat individuele initiatieven en met een paar vrienden in de auto. Nu is het echt georganiseerd: er worden heuse bussen ingelegd en planners steken een hele dag in elkaar, inclusief terrasjes en gaan eten.”