(update) Tien jaar geleden bracht een klacht bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding de bal aan het rollen: uitzendkantoor Adecco zou op vraag van sommige klanten enkel autochtone uitzendkrachten sturen. Op 31 mei van dit jaar werd Adecco veroordeeld, waarop de groep in beroep ging. De extreemlinkse Partij van de Arbeid heeft nu uit het strafdossier een lijst gepubliceerd van bedrijven die zogezegd geen tijdelijke krachten van vreemde afkomst wensen. Daarbij ook enkele grote namen uit de distributiewereld.
Zeer opvallende naam: Benetton
Een van de meest opvallende namen op het lijstje met meer dan 100 bedrijven is Benetton. Het kledingbedrijf heeft zich een wereldfaam opgebouwd met reclamecampagnes die draaiden rond de multiculturele samenleving, met de slagzin ‘United Colors of Benetton’. Maar uit het strafdossier zou blijken dat de Brusselse vestiging van Benetton bij Adecco een aanvraag had ingediend voor ‘voltijdse verkoopsters. Jong en dynamisch’ maar ‘BBB’, of Blanc-Bleu-Belge. Met die code – een duidelijke verwijzing naar de ‘raszuivere’ Belgische vleeskoeien – gaf Adecco intern aan dat het bedrijf in kwestie geen allochtonen wenste.
Ook Delhaize en C&A genoemd
Behalve Benetton Retail Belgium duiken ook nog de namen op van C&A, Church’s English shoes, Cliff Tailor, Delhaize De Leeuw, Distri shoe, Godiva, Interbrew Belgium, ITD Fashion outlet, Les must de Cartier, Press Shop en Swatch Group, om slechts die bij naam te noemen.
De meeste bedrijven zijn niet op de hoogte dat hun naam in het strafdossier staat, omdat zij zelf nooit zijn vervolgd. Tien jaar na de feiten valt een en ander ook nog moeilijk te bewijzen, al blijkt uit de verhoren van Adecco-medewerkers dat zij de bewuste codetaal alleen hebben gebruikt “op vraag van de klanten”. In zijn vonnis achtte de rechter het trouwens bewezen dat de Adecco-medewerkers “ingingen op racistische verzoeken van klanten” en dat “Adecco tot op het niveau van het bestuur op de hoogte was van de wensen van meerdere klanten met discriminatoire strekking.”
In een eerste reactie zegt Adecco niet van het bestaan van de lijst af te weten. Het uitzendkantoor is in beroep gegaan tegen zijn veroordeling.
Delhaize begrijpt er niets van
Hans Michiels, persverantwoordelijke voor Delhaize, is bijzonder verbaasd. “De lijst valt ons aan op twee fronten. Ten eerste zouden we vooral mannen willen aannemen. Terwijl 58% van onze collega’s vrouwen zijn. Ten tweede zouden we zogezegd discrimineren ten aanzien van mensen van allochtone origine. Ook nonsens, aangezien er 28 verschillende nationaliteiten bij ons werken. Van alle 16.000 medewerkers zijn er om precies te zijn 1.037 mensen met een andere nationaliteit. Plus nog een significante hoeveelheid Belgen van allochtone origine.
Wij begrijpen dan ook niet hoe we op die lijst zouden zijn terechtgekomen. Te meer omdat we zeer weinig met interimkrachten werken. Enkel voor de logistieke afdeling op piekmomenten en tijdelijke vervangingen. Op winkelniveau, waar het personeel overigens opvallend divers is, werken we quasi niet met interimkrachten.”
Nota bene vandaag pakt Delhaize uit met zijn jaarlijkse duurzaamheidsrapport, waarin de supermarktketen zijn verwezenlijkingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen belicht. “Het is een zeer ongelukkige zaak, vermits het volledig indruist tegen onze sterke anti-discriminatiepolitiek. Maar omdat maatschappelijke verantwoordelijkheid voor ons net zo belangrijk is, zien we geen reden om het rapport nu niet te publiceren.”