“Extra klanten lokken”
Haacht neemt de stap “omdat de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten. We moeten parkeermeters huren, reparaties laten uitvoeren, een personeelslid betalen dat voltijds controles ging uitvoeren… Dan steek je er als gemeente bijna geld aan toe”, zegt schepen van Mobiliteit Mark Feyaerts (SP.A) in Het Nieuwsblad.
Al mikt de gemeente nog op een tweede effect: “We hopen dat de winkels rond de Markt wat meer volk over de vloer krijgen, als klanten weten dat ze vlakbij gratis hun auto kwijt kunnen. Urenlang blijven staan zal trouwens niet kunnen: we passen het systeem van blauwe zones toe, waardoor je maar een paar uur zal mogen blijven staan.”
Elk nadeel
Het NSZ noemt de afschaffing van de parkeermeters een prima signaal, als tegenvoorbeeld voor het toenemend aantal stads- en gemeentebesturen dat “hun centrum, waar de kleinhandel thuis is, op dit moment stiefmoederlijk behandelt door in te zetten op baanwinkels aan de rand van de stad of gemeente.”
“Bovendien maakt een toenemend aantal steden en gemeenten hun centrum of dorpskern autoluw en verdwijnen er ook heel wat parkeerplaatsen in de buurt van de kleinhandel”, aldus voorzitter Christine Mattheeuws, die dan ook hoopt dat andere gemeenten en steden het voorbeeld van Haacht snel volgen.
Wel wijst Unizo erop dat “betalend parkeren niet per se nadelig is voor handelaars. Je moet de situatie bekijken van plaats tot plaats.” De ondernemersorganisatie wijst onder meer op de grotere roulatie: “Bestuurders laten bij betalend parkeren minder makkelijk hun auto een hele dag staan. Daardoor komen er geregeld plaatsen vrij, die nieuwe winkelende klanten kunnen innemen”, een probleem dat Haacht hoopt al op voorhand te hebben gecounterd met de fameuze blauwe zone.
Bijna 10.000 parkeerautomaten
Of het voorbeeld van Haacht snel navolging krijgt, valt te betwijfelen. Het aantal automaten in ons land is de voorbije jaren zelfs met 8% toegenomen tot 9.965 stuks, en dat is dan nog gerekend zonder de gemeenten die inzetten op sms-parkeren, waar al helemaal geen automaat meer aan te pas komt.
Gemiddeld worden er zo’n 1.250 nieuwe betaalautomaten per jaar geïnstalleerd. “Een deel dient wel ter vervanging van oude toestellen”, zegt een leverancier in Het Laatste Nieuws. “Vlak voor en na de verkiezingen liggen de bestellingen overigens lager dan tijdens het tweede of derde jaar van een legislatuur.”