De Aveve-groep krijgt een nieuwe naam: Arvesta. Die belichaamt een nieuwe strategie en overkoepelt de veertig verschillende merken van de landbouwgroep, waaronder tuinketen Aveve (die niet van naam verandert).
Digital farming
“Deze naamsverandering is een logische stap in onze evolutie. Met Arvesta kiezen we voor een nieuwe overkoepelende naam voor onze 1900 experts, 200 franchisenemers en 40 sterke lokale merken,” aldus CEO Eric Lauwers. De naam is een samentrekking van de woorden arvus (Latijn voor ploeg), harvest (oogst) en invest, klinkt het. De nieuwe strategische aanpak focust op centralisatie en vereenvoudiging van interne processen. Zo wil het bedrijf synergieën realiseren, waardoor middelen vrijkomen voor innovatie en ‘digital farming’. De resultaten daarvan zullen op termijn via winkelketen Aveve ook doorstromen naar de consument.
Arvesta is van plan om van 2018 tot en met 2020 meer dan 100 miljoen euro te investeren in een overkoepelende IT-infrastructuur, het moderniseren van haar productiesites en het ontwikkelen van landbouwinnovaties. Drones, mobiele applicaties en satellietbeelden vinden steeds meer ingang bij de boer en tuinder en de groep wil hierin een voorloper zijn. “Innovatie staat hoog op de agenda bij Arvesta. Samen met onze 200 ingenieurs en andere medewerkers willen we een pionier zijn in ‘smart farming’ en werken we vandaag aan verschillende oplossingen waar we onze boeren en tuinders mee ondersteunen.”
Drones en apps
Vandaag heeft Arvesta bijvoorbeeld al drones waarmee landbouwvelden gemonitord worden. Voor de fruitsector heeft de groep een app die waarschuwt over mogelijke ziektes, zodat telers tijdig kunnen ingrijpen. Voor melkveebedrijven is er een app die de gezondheid van de koeien monitort (onder meer met een stappenteller) zodat de boer het voeder beter kan afstemmen op de behoeftes van de dieren. Ook in de sojateelt zet de groep belangrijke stappen: de oogst in ons land is nu zo goed dat de kwaliteit voldoet voor menselijke consumptie, dus ook voor producent Alpro en voor de groeiende markt van de vleesvervangers. De mobiele gotensystemen van Hortiplan bieden dan weer ecologische oplossingen voor vertical en urban farming.
Arvesta staat voor een omzet van 1,4 miljard euro. Retail vertegenwoordigt 15% van dat zakencijfer. De 250 Aveve-winkels (waarvan 50 in eigen beheer) zijn samen goed voor 210.000 m² winkeloppervlakte.