“Mee met hun tijd”
“Winkels moeten mee met hun tijd“, zegt Linda Cloots van vzw Meir/Beleef Antwerpen over de vernieuwingen. “Communicatie evolueert en dus moeten ook wij vernieuwen.” Naast gratis internet zal er ook één-op-één gecommuniceerd worden met consumenten: “We bieden een extra service, maar we gaan niemand lastigvallen. De bezoeker heeft volledig zelf in handen of hij gebruik wil maken van die service of niet. Het is niet zo dat wij ongevraagd shoppers gaan bestoken met boodschappen.”
Om te kunnen communiceren met de klanten worden er in de winkelstraten beacons geplaatst. Die kunnen via een app, die de klant gratis kan downloaden, berichten sturen naar smartphones. De beacons worden met regelmaat van de klok verplaatst, waardoor elke week vijf verschillende winkels een beacon in hun winkel zullen krijgen en ze dus de mogelijkheid hebben om berichten te versturen. Voor mensen met een gewone gsm zal er gewerkt worden met bluetooth.
“We spelen daarmee een voortrekkersrol in België“, zegt Linda Cloots. “In Amerika zie je die beacons overal opduiken.”