De omzet van GrandVision, het moederbedrijf van onder andere optiekketen Pearle, heeft in de eerste helft van het jaar zowel een hogere omzet als een hogere nettowinst weten te behalen. De resultaten waren ook beter dan de verwachtingen.
Hogere nettowinst
In het tweede kwartaal haalde GrandVision een omzet van 867 miljoen euro. Dat is een stijging van 4,8 procent ten opzichte van een jaar geleden. Bij constante wisselkoersen was er zelfs sprake van een groei van 8,4 procent. Ook op vergelijkbare basis was er een omzetstijging van 3,6 procent.
Over de eerste twee kwartalen heen steeg de omzet met 3,7 procent naar 1,67 miljard euro. De nettowinst kwam zo uit op 127 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar geleden, toen in de eerste zes maanden van het jaar de nettowinst uitkwam op 118 miljoen euro.
Grote groei in Amerika en Azie
De groep wist in elke regio groei op te tekenen. In de regio G4, de vier belangrijkste markten voor het bedrijf, steeg de omzet met 2,5 procent in het eerste halfjaar, terwijl in de rest van Europa sprake was van een groei van 1,3 procent.
De grootste groei kwam er echter in de regio Americas & Asia, waar de omzet de voorbije zes maanden steeg met 21,1 procent. Bij gelijke wisselkoersen was dat zelfs 38 procent. Ook de vergelijkbare groei ging in die regio omhoog met 9,2 procent.