Optiekbedrijf Grandvision, het moederbedrijf van Pearle en Eyewish, heeft in 2015 een vergelijkbare omzetgroei van 4,1 procent gekend. Dat is iets minder dan een jaar geleden, toen de vergelijkbare omzetgroei strandde op 4,3 procent.
Groei vertraagt op alle markten
In het vierde kwartaal was er sprake van een vergelijkbare groei van 2,2 procent. Een jaar eerder was dat nog 6,1 procent. De daling is zichtbaar op alle markten, maar in de regio ‘Other Europe’ was er zelfs sprake van een lichte daling van 0,7 procent. In de regio ‘Americas & Asia’ was er een groei van 5,6 procent. Een jaar eerder was dat nog 10,4 procent. Op de vier belangrijkste markten, de zogenaamde G4, was er een groei van 3 procent, de helft van een jaar eerder.
De daling in Europa is te wijten aan een vertraagde groei in Italië en het noorden van Europa. De regio Americas & Asia had dan weer te lijden onder de zwakke prestaties in Rusland, waardoor de goede cijfers in Zuid-Amerika teniet werden gedaan.
Grandvision presenteert zijn volledige cijfers voor het boekjaar 2015 en voor het vierde kwartaal op 16 maart.