In het derde kwartaal is de omzet van optiekgroep GrandVision met 3,9% gegroeid naar 858 miljoen euro. Op vergelijkbare basis bleef er van die omzetstijging nog steeds 3,1% over en ook de winst groeide.
Tegenvaller in VS, sterke prestatie in Frankrijk
Daarmee groeide GrandVision in het derde kwartaal iets sneller dan in het tweede kwartaal van het jaar. Over de drie kwartalen heen was er een omzetgroei van 3,3% en een vergelijkbare groei van 2,6%. Het aantal winkels groeide dan weer door van 6.516 naar 6.709 filialen.
In de Verenigde Staten blijft de winst wel langer uit dan verwacht, vooral vanwege de impact van het slechte weer in de regio. In de G4 (waartoe ook de Benelux behoort) groeide de omzet met 3%, maar op vergelijkbare basis was er slechts een groei van 1,8%. Die omzetstijging werd wel gedrukt door de negatieve impact van het Britse pond: voor wisselkoerseffecten steeg de omzet bij de G4 met 4,1%. Vooral in Frankrijk presteerde GrandVision sterk, ondanks een markt die er met 2,1% op achteruit ging in de eerste negen maanden van het jaar.
Voor het vierde kwartaal waarschuwt GrandVision nu al voor zwakkere cijfers, omdat het aantal verkoopdagen lager ligt dan een jaar eerder. Dat heeft te maken met de timing van de kerstdagen.