Pearle-moeder GrandVision leed vorig jaar een winstdaling, ondanks een omzet die 9% hoger lag. Er is bovendien nog steeds geen groen licht voor de overname door EssilorLuxottica: de Europese concurrentie-autoriteiten willen de gevolgen van de deal nog verder onderzoeken.
Hoge eenmalige kosten
In het vorige jaar haalde GrandVision, de optiekgroep achter brillenwinkels Pearle en EyeWish, een omzet van vier miljard euro. De groep profiteerde toen van geslaagde overnames van het Nederlandse Charlie Temple en het Zwitserse McOptic, maar wist ook organisch te groeien.
Nu blijkt de winst achterop te hinken: de nettowinst kwam in 2019 op 178 miljoen euro uit, 18,7% minder dan een jaar eerder. Oorzaak is vooral de overname door brillenproducent EssilorLuxottica, die onder meer instaat voor het merk Ray-Ban. Ook investeerde de groep in digitalisering en was er een forse afschrijving op software. Zonder die eenmalige kosten evolueerde de brutowinst wel positief en steeg met 4,7% naar 604 miljoen euro.
Onderzoek EU loopt langer
Ondertussen is ook het nieuws dat Europese concurrentiewaakhond meer tijd vraagt om de overnamedeal te onderzoeken een streep door de rekening. EssilorLuxottica zou de Nederlandse optiekgroep voor 7,2 miljard euro overnemen, maar er rezen al snel bezwaren: critici vrezen een te grote machtspositie doorheen de hele waardeketen als de twee partijen samengaan.
De EU bekijkt nu of er inderdaad marktverstoring kan optreden, maar heeft de termijn voor dat onderzoek verlengd tot 6 juli. Het onderzoek is begin februari geopend.