De omzet van optiekgroep GrandVision is in het laatste kwartaal van 2018 met 3,2% gestegen, maar dat was minder dan wat analisten verwacht hadden. Vooral de nieuwe winkels stelden teleur, en ook de omzetgroei in Amerika en Azië (op vergelijkbare basis +5,5%) viel tegen.
Winkelsluitingen drukken omzet
Een deel van de teleurstellende omzet kwam er door een onverwacht groot aantal winkelsluitingen, zoals De Tijd citeert uit een rapport van KBC Securties. Het concern boven Pearle zou ook minder franchise-inkomsten boeken dan gehoopt, en ook de winstcijfers zouden tegenvallen: volgens Degroof Petercam zou de brutobedrijfswinst 5% hoger uitkomen dan een jaar eerder, dat is toch heel wat minder dan de eerder verwachte +6,8%. Vorig jaar kende het bedrijf nog een groei van 6,1%, maar was er een daling op vergelijkbare basis.
GrandVision is actief in Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Europa en opereert met merken als Vision Express, Eye Wish en GrandOptical in bijna alle Europese landen. De groep bezigt een forse expansiestrategie, waarvan vorig jaar vooral de overname van het Britse Tesco Opticians de vaandeldrager was.