De Afbeeldingen-pagina van Google begint steeds meer te lijken op Google Shopping. Wie er producten zoekt, krijgt straks ook informatie te zien over het merk, de prijs, beoordelingen en beschikbaarheid.
Versterkte focus op shoppen
Google Afbeeldingen krijgt in september een nieuw jasje en bij die make-over is opvallend veel aandacht aan shoppen besteed: het nieuwe ontwerp zal de nadruk leggen op winkelen door meer productgerichte informatie te bieden bij de foto’s. Wie op de afbeelding van een product klikt, krijgt in de nieuwe versie ook de prijs en informatie over het merk te zien. Surfers zullen verder reviews kunnen raadplegen en, indien voorhanden, zelfs info over de beschikbaarheid.
Op die manier legt Google er de link met zijn winkelpagina’s: ook die krijgen ondertussen een update, waardoor consumenten voortaan rechtstreeks op de Google-site zelf kunnen bestellen of kunnen zien of het product in een fysieke winkel bij hen in de buurt op voorraad is. Het bedrijf zegt gebruikers in de toekomst ook te laten kopen via YouTube-video’s.
Oneerlijke concurrentie?
De nieuwe nadruk op winkelen kan echter tot moeilijkheden leiden voor de zoekmachinereus: twee jaar geleden heeft de Europese Commissie de zoekgigant al een boete van 2,4 miljard euro opgelegd omdat het bedrijf in zijn zoekresultaten de eigen Shopping-kanaal zou bevoordelen ten opzichte van concurrenten.
Bij Afbeeldingen zou alle shopinformatie weliswaar organisch blijven: er zouden (voorlopig) geen betaalde advertenties aan te pas komen, zegt een woordvoerder volgens CNet. Nochtans zijn de bovenste zoekresultaten ook vandaag al net dezelfde als de topresultaten bij Shopping.