Google maakt adverteren in de Shopping-sectie van de zoekmachine gratis, naar aanleiding van de coronacrisis. Ook brengt de zoekgigant lokale dienstverleners in de Benelux online met een nieuwe functie.
Miljoenen zoekopdrachten
Naar eigen zeggen om handelaars een duwtje in de rug te geven in deze coronatijden, biedt Google vanaf half oktober gratis advertenties aan op de Shopping-tab van de zoekmachine. In april was de dienst al vrij beschikbaar gemaakt in de Verenigde Staten, nu volgt de rest van de wereld. Op tijd voor de eindejaarspiek in het retailseizoen, zegt Google zelf. Wie eerder al betaalde voor advertenties, krijgt er nu een gratis Shopping-advertentie bovenop.
Via Google Shopping krijgen consumenten die naar producten zoeken meteen afbeeldingen, prijzen en aanbieders te zien, waardoor ze al in de zoekmachine artikelen en prijzen kunnen vergelijken. “Elke dag zoeken er miljoenen mensen op Google naar verschillende producten. Veel retailers zorgen ervoor dat deze producten op voorraad en klaar voor verzending zijn, maar hebben vaak niet de middelen om de producten online eenvoudig vindbaar te maken. Voor hen betekent deze verandering gratis zichtbaarheid op Google, zodat consumenten hen makkelijker kunnen vinden”, zegt Ilona van Wegen, hoofd retail bij Google Nederland.
Beschikbaar in de buurt
De dienst is in Europa weliswaar niet gespaard van controverse: drie jaar geleden gaf eurocommissaris van Mededinging Margrethe Vestager Google een boete van 2,4 miljard euro, omdat prijsvergelijkers zoals Beslist.nl buitenspel werden gezet door de tool. Nu mogen vergelijkingssites mee adverteren, maar uit pas verschenen onderzoek blijkt dat ze amper nog een impact hebben in de Shopping-tab.
Google lanceert in de Benelux en de rest van West-Europa ook een nieuwe tool voor lokale dienstverleners, zoals loodgieters en tuinarchitecten, zelfs als die nog geen eigen website hebben. De “Lokale diensten”-advertenties helpen consumenten zoeken naar diensten en retailers in de buurt, want “zoekopdrachten met de woorden ‘beschikbaar bij mij in de buurt’ zijn over de hele wereld verdubbeld”. Klanten kunnen dan rechtstreeks boeken via Google, reviews lezen en aanbieders vergelijken. Wie geen website heeft, krijgt de contacten doorgestuurd via telefoon.