Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.
E-commercegigant
Na het recente partnership met Carrefour zet Google nieuwe stappen in de retailwereld, met een participatie van 550 miljoen dollar of bijna 1% in het Chinese internetplatform JD.com, de grote rivaal van Alibaba. Andere aandeelhouders van JD.com zijn het Amerikaanse Walmart en het Chinese Tencent, dat eerder dit jaar ook al met Carrefour in zee ging.
JD.com is een van de snelst groeiende e-commercebedrijven in China: in 2017 behaalde de onderneming een omzet van 46,4 miljard euro, een groei met meer dan 40% in vergelijking met het jaar voordien. De e-commercegigant heeft een performant internetplatform, maar investeert daarnaast ook sterk in fysieke winkels. Zo opende het in Peking de hightech supermarkt 7Fresh, een directe concurrent voor Alibaba’s Hema supermarkten. Ook wil het bedrijf een keten van volautomatische gemakswinkels openen en zet het zwaar in op kleine buurtwinkels die worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Daarvan wil het op termijn zelfs een miljoen vestigingen hebben in China.