Google heeft in samenwerking met BMW en GAP enkele nieuwe augmentedrealitytoepassingen getoond op de CES-beurs in Las Vegas. Gebruikers kunnen daarbij een aantal producten virtueel van nabij bekijken.
Technologie in kinderschoenen
Bij de samenwerking met BMW is een app ontwikkeld, waarbij een i3 of een i8 getoond wordt aan de gebruiker. Die kan die via augmented reality dan langs alle kanten bekijken en indien gewenst een aantal opties aanpassen. De klant kan de auto ook langs de binnenkant bekijken, maar bovendien kan hij meteen nagaan of de garage of de oprit groot genoeg is om de wagen te parkeren. Gelijkaardige technologie wordt al vaak gebruikt om bijvoorbeeld een keuken virtueel in een huis te plaatsen. BMW sluit niet uit dat in de toekomst het volledige gamma van het merk beschikbaar wordt via de app.
Bij GAP kunnen gebruikers dan weer dankzij Google kleding van het merk uitproberen op een virtueel beeld van zichzelf. In de toekomst moet het ook mogelijk worden om de kleding rechtstreeks op het eigen lichaam te plaatsen, maar die technologie staat momenteel nog in zijn kinderschoenen.
Voor die apps maakt Google gebruikt van de eigen Tango-technologie, die momenteel nog maar werkt op twee smartphones. In de toekomst hoopt het technologiebedrijf dat Tango werkt op het merendeel van de smartphones op de markt. Bovendien is het niet eenvoudig om content te creëren voor de technologie.