Google gaat een alleenstaande versie van Google Shopping creëren en die laten opbieden tegen de concurrentie om de beste advertentieplekken in Google te bekleden. Zo wil het voldoen aan de regels van de Europese Unie.
Machtspositie
Google moet tegen donderdag een oplossing aanbieden voor de problemen die onlangs door de Europese Unie werden aangekaart en waarvoor het internetbedrijf een recordboete kreeg. Het moet daarbij vooral aantonen dat het zijn concurrenten op een gelijkwaardige manier behandelt en dat het zichzelf geen voordelen toe-eigent vanwege de machtspositie die het bekleedt.
In de toekomst zal Google Shopping daarom als een losstaand deel van Google functioneren, waarbij het de eigen omzet moet aanwenden om advertenties aan te kopen. Dat zeggen bronnen dicht bij de zaak aan Bloomberg.
Extra boetes
Daarbij zal Google in de toekomst bovenaan tien plekken voorzien waar producten kunnen worden getoond. Die plaatsen worden dan verkocht aan de hoogste bieder, waardoor ook de concurrentie van Google een eerlijke kans krijgt om ze te bemachtigen. Ook Google Shopping kan op die plekken bieden. Om niet het idee te wekken dat Google zijn Shopping-kanaal extra geld toestopt, zal het daarom voortaan als aparte divisie met een eigen budget werken.
Google was genoodzaakt om de veranderingen door te voeren, omdat de Europese Unie dreigde met extra boetes als Google niet de nodige aanpassingen doorvoerde en gebruikers de mogelijkheid gaf om ook in contact te komen met de concurrentie.